måndag 19 november 2012

Kooperativt företagande - Coompanion 25 år

I fredags deltog jag i Coompanion Stockholms 25-årsjubileum på Södermalm. Stockholms stad bidrar årligen till Coompanion med 500 000 kronor och kommunstyrelsen var inbjuden till jubiléet. Jag tog tillfället i akt att lära mig mer och utvidga kontaktnätet. Det var en mycket trevlig tillställning med tema kooperativt företagande.

Jag fick med mig mycket om Centerpartiets historik kring det kooperativa företagandet. Knut Nilsson, det legendariske centerlandstingsrådet, hade initierat att skjuta till medel för kooperativt företagande. En person åtog sig att organisera någon form av förening. Denne person råkade på Stockholm stads båtutflykt centerkvinnan Marianne Nord som då satt i Byggnadsnämnden. Hon visade sig brinna för företagande i samverkan och tackade ja till att vara Coompanions första ordförande.

När Sverige gått med i EU blev "social ekonomi" ett begrepp att förankra och jobba kring. Raymond Svensson från Centerpartiet i Haninge och Lars Bryntesson från Socialdemokraterna i Värmdö, och snart Sigtuna, berättade om hur begreppet social ekonomi implementerades. Man gick via Länsstyrelserna tack vare att sk lokala utvecklingsgrupper skulle startas. Föreningslivet kallas ibland "den tredje sektorn", men Svensson menar att den är den första sektorn, eftersom allt börjar med människan/individen. Jag minns hur Svensson brann för EU-projekt och social ekonomi då vi möttes på SV:s förbundskansli när jag var Vi Ungas ordförande.

Historien fortlöpte med att föräldrakooperativ ville starta förskolor. Flera exempel på sk sociala företag nämndes. Där personer med funktionsnedsättningar får möjlighet att arbeta genom att sälja fika eller andra verksamheter. Jag fick höra att Annie Lööf har suttit i Coompanions styrelse.

Ett kooperativt företag som heter Urban Fruit Initiative blev årets kooperativa företag för sin affärsidé om att samverka kring frukt i staden. Den som har mycket frukt kan gå till någon som mustar frukten. Linje 17 nämndes som ett exempel på samverkan i staden. Det är individer med idéer som tar initiativ för att utveckla vår stadsmiljö. Mer sånt!

Etiketter: , , , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter