torsdag 3 januari 2013

Papperskorg med pantrör

Idag var min kusin och min son och jag på utflykt bland annat till Trosa, som ju är en fin småstadsidyll med de pittoreska trähusen utmed ån som slingrar sig genom det lilla samhället. Jag har barndomskänningar till orten, så den ligger mig varmt om hjärtat. Extra glad blev jag då jag för första gången såg en sådan papperskorg som jag önskar att man kunde förse Bromma med. Nämligen en papperskorg med tillhörande rör som är avsett för pantburkar och PET-flaskor.

Bilden som jag tog blev tyvärr inte bra, eftersom det var klotter på papperskorgen och jag vill inte på något sätt uppmuntra klotter som är skadegörelse. Men du kan se exempel på sådana här papperskorgar med pantrör hos Pantamera. Jag lämnade i november i år in en skrivelse med följande förslag till Bromma SDN:

"Stadsdelsnämnden står för skötseln av den lokala stadsmiljön. Det är viktigt för människors trivsel och trygghet att städningen och underhållet fungerar väl. Nöjdheten i Bromma är stor, men det finns en potential till utveckling. Papperskorgarna är en del av den infrastruktur som finns för att brommaborna ska vara delaktiga i och kunna ta ansvar för att slänga skräp på rätt ställe. Det finns dock flera åtgärder som Centerpartiet i Bromma skulle vilja se för att förbättra möjligheterna till att bidra till en bättre stadsmiljö.
Centerpartiet föreslår:
Att papperskorgar förses med sk ”pantrör” där brommaborna kan lägga burkar och flaskor som är berättigade till pant för att dessa enkelt ska kunna tas tillvara av miljövänliga brommabor.
Att papperskorgarna förses med nummer till felanmälan så att brommaborna lätt kan felanmäla en överfull papperskorg.
Att våra parker och naturreservat förses med tunnor för engångs-grillar, som man gjort vid utegymmet vid Lillsjön.
Att papperskorgar vid folktäta platser förses med olika fraktioner för källsortering så att brommaborna kan källsortera skräp."

Etiketter: , , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter