måndag 11 mars 2013

Finansiera pollenprognoserna nationellt och långsiktigt

 
Med anledning av min motion till Stockholmscentern om att pollenprognoserna måste räddas gjorde jag i torsdags ett studiebesök på Palynologiska laboratoriet på Naturhistoriska Riksmuséet.
Det var givetvis spännande att komma till muséet i egenskap av politiker och inte museibesökare. Men det viktiga för mig var att jag fick lära mig mycket om pollen och de prognoser som görs tack vare insamling av data från arton stationer runtom i landet. Laboratoriet är bemannat av tre tjänster som till sin hjälp har personer i kommuner och landsting som vittjar pollenfällor (se en pollenfälla på bilden ovan) och till viss del analyserar resultatet som då skickas in till laboratoriet.
En stor del av arbetet sker manuellt med att tex klistra fast remsor på trumman som vrids 2 mm per timma för att med hjälp av en luftinsugning fånga partiklar och pollen för varje timma. Remsan tas bort från trumman och behandlas med ett medel som gör att pollen skiljer ut sig från övriga partiklar. Det var enkelt att se vilken timma det var rusningstrafik för bilar då partiklarna toppade mätserien. Med hjälp av mikroskopet kan pollenbiologen avgöra vilken halt som finns av tex gräspollen eller hassel. Prognoser görs för nästa dag och för någon tid framöver. Prognoserna säljs via SMHI till media som köper prognoserna för att informera allmänheten.
Jag har förstått att det finns en osäkerhet i pollenprognosernas finansiering där engagerade landsting och kommuner står för notan, men att det inte finns något nationellt uppdrag. Med anledning av att var femte svensk är pollenallergiker måste givetvis detta vara ett nationellt uppdrag som finansieras långsiktigt. Jag är glad över att Stockholmscentern biföll min motion.
 
Jag skriver om pollenprognoserna och pollenallergikers behov av information för att få vardagsfrihet på Newsmill: Finansiera pollenprognoserna nationellt och långsiktigt

Etiketter: , , , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter