torsdag 25 juli 2013

Fräscht miljöhus hos Stockholmshem

Igår cyklade jag runt lite i Bromma. Borta i Nockeby hittade jag detta nybyggda miljöhus som är till för källsortering för de boende i lägenheterna i Stockholmshem som finns där.


Miljöhuset ser välorganiserat ut för de olika fraktionerna. Det krävs nyckel för att ta sig in. Observera belysningen i taket! Framförallt blir det tryggt och trevligt att källsortera på grund av glasväggarna åt båda hållen. Jag har bara hört talas om liknande "skjul" med funktionen cykelparkering.

Tack vare glasväggar blir det svårt för den som försöker lägga fel saker i miljöhuset. Den som eventuellt har tänkt att rota lite i containrarna får skämmas lite inför grannarna. Miljöhuset känns också ljust och öppet så att alla känner trygghet i att lämna sina förpackningar. Jag blir riktigt avundsjuk då jag ser att de boende till och med har en batteriholk för uttjänta batterier.

Sopor är inte längre något som ska gömmas undan i mörkret i en skrubb, utan resurser som ska tas tillvara på ett naturligt sätt för återvinning.

Etiketter: , , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter