lördag 13 juli 2013

Trygg och trevlig återvinning vid Kvarnbacksvägen

 
 
Igår var det återigen dags att promenera iväg med en påse förpackningar till återvinningsstationen. Jag blev mycket glad då jag fick se att uppfarten till återvinningsstationen vid Kvarnbacksvägen äntligen hade asfalterats. Det har varit en stor grop som snabbt har fyllts med regnvatten och gyttja.
 
Detta var ett av de önskemål som jag framförde till FTI AB i juni i år. Det ska vara tryggt och trevligt, lätt och lönsamt att återvinna. Där ingår miljön runt stationen som måste vara tillgänglig och fräsch.
 
Helst skulle jag vilja se hemhämtning av förpackningar som sker i tex Södertälje, men också i andra europeiska länder som tex Storbritannien. Det skulle vara smidigast i vardagen för stockholmarna.

För övrigt försöker jag i sommar göra en insats för miljön genom att sälja av en del gamla saker som stått i några år i källaren. Att sälja barnstolar mm är att idka återbruk, vilket är bättre än både återvinning och att lämna till återvinningscentralen, enligt EU:s avfallstrappa.

Att bry sig om miljön kan också vara att byta ut sin kyl till en mer energisnål och bättre isolerad. Naturskyddsföreningen föreslår att man inför en skrotningspremie, i likhet med den pant som jag önskar på glödlampor och lågenergilampor - för att öka insamlingsgraden.

Etiketter: , , , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter