söndag 23 mars 2014

Politisk höjdpunkt när valprogram togs

Igår var det dags att anta ett politiskt program för 2015-18 för Centerpartiet i Stockholms stad. Det var ett väldigt bra program som låg som förslag, men bra kan bli bättre.

Jag deltog i kommittén kring transporter och kollektivtrafik. Flera av mina yrkanden blev kommitténs huvudförslag som att barn under 12 år i sällskap med vuxen ska få resa gratis hela veckan. Dessutom att återvinningsstationer ska föras in i tunnelbanemiljö, dock ej på bekostnad av trivsel och trygghet. Viktigast var kanske att stockholmarna ska få mer information om luftkvaliteten så att de kan göra valet att ställa bilen hemma. I plenisalen fick jag gehör för bland annat att vi även framöver ska inrätta fler naturreservat. Tyvärr ville inte stämman se fler metoder för återbruk.

Det var en politisk höjdpunkt, såklart, att diskutera vilken politik vi vill forma staden och staten med. När det gäller företagaravsnittet var jag väldigt glad att distriktsstyrelsen besvarat min motion om faktiska skatteinbetalningar och inlemmat detta i texten. Dessutom föranledde min andra motion om sänkt moms för miljönyttiga företag att distriktsstyrelsen föreslog generellt sänkt tjänstemoms. Det enda som saknades under företagaravsnittet var skrivningar om att fackets makt är för stor, att stridsåtgärderna är omoderna och att tredje man inte får hamna i kläm mellan fack och arbetsgivare. Detta var inte någon fråga som stämman tyckte var aktuell, men det kändes skönt att ha lyft den, eftersom det är en viktig fråga för jobbskaparna.

Etiketter: , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter