lördag 10 maj 2014

Min EU-röst gick till Federley

Häromdagen förhandsröstade jag till Europaparlamentsvalet. Mitt kryss gick till Fredrick Federley. Inte för att någon av de andra på listan är dålig. Nej, såväl Kent Johansson som många andra (tex Nina Wahlin) är kunniga och engagerade.

Första gången jag mötte Fredrick Federley var på Centerpartiets Ungdomsförbunds förbundsstämma 1999. I egenskap av förbundsordförande i Vi Unga var jag där för att representera ungdomsorganisationen. Det var tradition att hälsa på varandras stämmor eftersom vi båda var ungdomsorganisationer inom SV, Studieförbundet Vuxenskolan, men också för att Centerpartiet var en aktiv del i Vi Ungas Vänner.

Hur som helst framförde jag min hälsning och sa något om att "Det går bra för CUF nu" varpå en yngling på främre bänk ropar "Jaa!". Jag kom att se ombudet i debatten flera gånger och lärde mig snabbt hans annorlunda namn: Fredrick Federley

När jag gick med i Centerpartiet 2004 var det dags att stå i valstuga för första gången. Federley stod på EU-listan som ungdomsförbundets kandidat och fanns med på affischer och i broschyrer.

Sedermera kom Federley att stå tvåa på Stockholmscenterns röstsedel till riksdagsvalet 2006. Han höll ett briljant tal om sin kampanj om "dina pengar och ditt boende" i samband med sin kickoff. Med en fantastisk kampanj tog han plats i riksdagen. Dagen efter valdagen hade han en debattartikel om trängselskatter publicerad. Något som säkerligen inte var populärt inom riksdagens fyra väggar, men som hjälpte oss i Stockholmscentern i vårt arbete.

Under åren har jag förstås följt Federley och vet att han har förmågan att förhandla, övertyga, ge hopp och måla upp inriktningar. Jag ska också erkänna att jag under en tid var irriterad på honom. Jag vet inte om det var avundsjuka eller att jag inte informerade mig tillräckligt om vad han höll på med. Men jag har också lärt mig i livet att dem man i en styrelse eller på en arbetsplats är riktigt irriterad på också är dem man lär sig att uppskatta mest i längden.

Framför allt vet Federley när det är dags att säga ifrån, både gentemot opposition, fackförbund och alliansvänner vad gäller rättighet och värdighet för våra mest utsatta. Just nu handlar diskussionen om människor som tigger för sin försörjning. Med sin erfarenhet i riksdagen och i migrationsfrågorna kommer Fredrick kunna nå framgång i parlamentet. Han har ett stort nätverk och en klar ideologisk inre kompass. För dessa egenskaper och drivkrafter la jag min röst på Federley.

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter