måndag 15 september 2014

Reflektioner över valet 2014

Så kom väljarnas besked till politikerna. Brommaborna var mindre nöjda med Centerpartiets rikspolitik än för fyra år sedan. Samtidigt var det väldigt höga siffror att försvara: 14 % i Ålsten och 12 % i Södra Ängby. Roligt är att vi har gått framåt i kommunvalet i flera valdistrikt här i Bromma. Centerpartiet klarade sig väl i stort och är åter näst största partiet i Alliansen. Det är självklart ledsamt att Fredrik Reinfeldt avgår, men det är stort gjort att lämna över stafettpinnen.

Det är nu upp till Löfven att bilda regering. Han tycks redan ha stängt dörren för Sjöstedts Vänsterpartiet. Det ska bli väldigt spännande att se om Socialdemokraterna lyckas minska det utanförskap och de klyftor som de talar om.

Ett som är säkert är att det inte hjälper att skrika och peka finger åt Sverigedemokraterna. De får bara mer vatten på sin kvarn. Det krävs en nogsam analys vari missnöjet består. Jag tror själv att det ofta handlar om ett utanförskap som blir till ett oppositionellt innanförskap inom deras parti. Men det skär i mitt hjärta att tretton procent röstar för att vi ska dela in Sverige i "vi och dom". Att stänga dörrarna är inte lösningen. Jag tror att Centerpartiet kan ha en framgångsväg att på landsbygden inkludera de som känner utanförskap, men också att hitta lösningar på upplevda problem kring migrationsprocessen. Kanske man på ett bättre sätt måste förbereda och involvera boende på orter där nya asylboenden förläggs, så inte vardagsgnissel uppstår.

Det har varit ett roligt val. Många har uppmärksammat mina affischer och tack vare dem har jag kunnat hitta en ingång att prata politik och få lyssna till brommaborna. Oavsett hur många kryss jag får har valrörelsen varit lärorik. Det har varit väldigt ovant att inte delta i debatter och att inte ha fått någon debattartikel publicerad. Men många hjärtan, vykort och flygblad har delats ut! Bästa betyget fick jag av en brommabo som tackade mig för att jag är en närvarande politiker. Hon hänvisade till alla tillfällen som jag har stått på Brommaplan.

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter