söndag 23 november 2014

Giftfri förskola i Bromma = viktig vardagsfrihet

I torsdags tog Bromma stadsdelsnämnden ett ärende om att få till en giftfri förskola. Detta är ju ett arbete som Stockholmscentern har drivit aktivt under mandatperioden med stor inspiration av bla Lena Ek, som har visionen om en giftfri vardag. En kemikalieplan har antagits av fullmäktige och ett kemikaliecentrum har tillsatts.

Handlingsplanen är tänkt att bli en bilaga till nämndens verksamhetsplan för 2015. Man har både Sundbyberg och Skarpnäck som förebilder.

Mina frågor till förvaltningen rörde den planerade praktikantanställningen och vilka mål praktikanten förväntas uppnå, men också vilken indikator som ska utvärderas för att mäta framgången med att avgifta förskolorna. Såvitt jag förstår ska Kemikaliecentrum stå för inspektionen, men den biten måste jag följa upp. En handlingsplan utan uppföljning är nämligen värdelös.

Det är viktigt att föräldrar kan släppa sina barn till förskolan och skolan med vissheten att de inte påverkas negativt av plaster och andra ämnen i leksaker eller redskap. Jag tycker att det är en viktig del av vardagsfriheten att ha en giftfri vardag. Samtidigt måste kunskapen öka om vilka gifter eller hormonstörande ämnen som finns i till exempel kläder. Det borde vara förbjudet med reproduktionsstörande ämnen som tillsatser i kläder, handdukar och leksaker. Det finns ju också andra sektorer som borde vara i fokus för en giftfri vardag. Jag tänker bland annat på äldreomsorgen.

Etiketter: , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter