torsdag 17 juli 2008

Jag försdår inte

Jag förstår inte hur sd kan få så hög procentsats i den senaste opinionsundersökningen. Det kan ju inte bero på partiledarens karisma. Det handlar troligen om missnöje, för gräver man djupare märker man att det inte är mycket som ska åstadkommas i partiet. Kollar deras hemsida. Ser ett ihopplock av olika partiers förslag, bla ska man återinföra folkhemmet. I stadgarna står det i §1: "Sverigedemokraternas syfte är att värna det svenska folkets och den svenska nationens bestånd." Där anges tonen. Man vill inte ens verka demokratiskt, utan gynnar bara svenskar, som definieras i ett frågor-svar-koncept om etnicitet: "Ett absolut minimikrav för att kunna betraktas som svensk anser vi dock vara att man av sig själv och merparten av andra svenskar betraktas som svensk och att man därtill accepterar grundläggande lagar och normer som vi har i vårt svenska samhälle." Själv anser jag att alla som bor i Sverige är svenskar, om de själva vill kalla sig så. Någon ser sig som syrian-svensk en annan som svensk-chilenare osv. Någon ser sig som svensk vid ett tillfälle och som rumän vid ett annat. Snacka om stigmatiserande politik med att bara stärka det svenska kulturarvet och "stoppa massinvandringen". I sd-ögon skulle alltså någon form av grå massa avgöra om en individ är svensk eller inte. Och den som inte är svensk är automatiskt syndabock. Jag läser vidare i principprogrammet från 2005: "Förhållandet mellan man och kvinna, och deras barn, är den nödvändiga förutsättningen för harmoniska samhällsförhållanden." Jaha? Cirka 7 % av befolkningen har alltid varit homosexuell, även på de gamla grekernas tid. Och de utvecklade samhället rejält. Skulle krigen berott på homosex? Fattar ingenting. När jag sedan läser deras valmanifest inför valet 2006 tycker jag att punkterna främst handlar om att "slå vakt om", "återgå", "återinföra". Man ska införa assimileringspolitik som fanns på 70-talet. Men det är ju att lura sig själv. Det är någon form av nostalgisk, romantisk bild de har av Sverige, som de också kallar fäderneslandet. Jag blir ledsen att det finns människor som känner ett sådant utanförskap med mitt mångfaldens Sverige som jag möter dagligen. Där mångfalden är en styrka och en resurs. Där lösningen finns i problemet, där kommunikationen måste vässas för förståelse på flera plan. Jag tror absolut att sd:s män och kvinnor kan bidra med att bevara det svenska kulturarvet i hembygdsföreningar runt omkring i landet, men inte ska de in i riksdagen.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Blogger Kulturbäraren said...

"Jag förstår inte hur sd kan få så hög procentsats i den senaste opinionsundersökningen."

Jag förstår inte hur centerpartiet kan få så hög procentsats i den senaste opinionsundersökningen.

"Det kan ju inte bero på partiledarens karisma."

Vad är det för fel på Jimmie Åkesson? Är Maud "svenskar byggde inte Sverige" Olofsson bättre, menar du?

"Det handlar troligen om missnöje, för gräver man djupare märker man att det inte är mycket som ska åstadkommas i partiet."

Hur menar du då? Sverigedemokraterna är troligen det större parti i Sverige som vill förändra Sverige mest.

"Ser ett ihopplock av olika partiers förslag, bla ska man återinföra folkhemmet."

Är det något fel i att kombinera de bästa av världar och vara ett mittenparti?

"Där anges tonen. Man vill inte ens verka demokratiskt, utan gynnar bara svenskar, som definieras i ett frågor-svar-koncept om etnicitet".

Vad är det som inte är "demokratiskt" med att gynna svenskar? Inget av samtliga sju riksdagspartier vill ju gynna svenskar. Varför ska det inte få finnas ett (1) enda parti som gör det? Vidare är det såsom, som framgår av citatet du anför, att Sverigedemokraterna är ett kulturnationalistiskt parti som står för en öppen svenskhet som bygger på kultur och etnicitet. Det finns även en betydande andel personer med invandrarbakgrund i partiet som sympatisörer, väljare, medlemmar och politiker.

"Själv anser jag att alla som bor i Sverige är svenskar, om de själva vill kalla sig så."

Precis vem som helst? Alla som kommer till Sverige är svenskar, eller? Blir jag afrikan om jag bosätter mig i ett afrikanskt land? Blir jag kines om jag bosätter mig i Kina? Detta är mycket grovt svenskfientliga idéer du anför, Helen. Tror du att de delas av en majoritet av det svenska folket? Eller ens dina egna väljare?

"Snacka om stigmatiserande politik med att bara stärka det svenska kulturarvet och 'stoppa massinvandringen'."

Är det stigmatiserade att vilja bevara det svenska kulturarvet och inte vilja ha världens liberalaste invandringspolitik? Ja, jäklar, du. Då är jag jäkligt stigmatiserande.

"I sd-ögon skulle alltså någon form av grå massa avgöra om en individ är svensk eller inte."

Ja, tydligen hade Sverige ju en assimilationspolitik fram till 1975, så det gick mycket väl.

"Och den som inte är svensk är automatiskt syndabock."

Va?

"Skulle krigen berott på homosex?"

Va? Varför tolkar du in en massa saker? Vet du inte vad harmoniska samhällsförhållanden betyder, eller vad är problemet? Sju procent, om det nu är riktigt (du anger ingen källa), är en absolut minoritet och således en abnormitet.

"Man ska införa assimileringspolitik som fanns på 70-talet. Men det är ju att lura sig själv."

På vilket sätt? I dagsläget är det väl ni i de sju riksdagspartierna som lurar oss vanliga svenskar.

"Det är någon form av nostalgisk, romantisk bild de har av Sverige, som de också kallar fäderneslandet."

Ja, tänk så härligt det var på 1950- och 1960-talen. Sedan kom de svenskfientliga som du till makten och förstörde alltihop. Och slutligen förnekade de till och med att det fanns ett fädernesland.

"Jag blir ledsen att det finns människor som känner ett sådant utanförskap med mitt mångfaldens Sverige som jag möter dagligen."

Jaså, du? Var bor du någonstans? Är det i något av Sveriges 150 invandrargetton, eller är det i ett fiiiiiint etniskt svenskt bostadsområde? Bor du kanske i Botkyrka som har en utländsk befolkningsmajoritet och där etniska svenskar är i minoritet? Nej, det gör du inte. Bor du kanske i Malmö som inom tio år kommer att ha en utländsk befolkningsmajoritet och kort därefter en muslimsk befolkningsmajoritet? Nej, det gör du inte heller! Det är andra personer som gör det. Det är dem som du vill pracka på din "mångkultur".

"Jag tror absolut att sd:s män och kvinnor kan bidra med att bevara det svenska kulturarvet i hembygdsföreningar runt omkring i landet, men inte ska de in i riksdagen."

Demokrati är så länge alla röstar rätt - eller hur, Helen Törnqvist?

fredag 18 juli 2008 kl. 01:44:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej sd-väljare! Tack för din kommentar. Jag har inte kritiserat er existens, utan bara ifrågasatt det stöd som partiet tillfälligt tycks ha fått. Jag har svårt att förstå det då jag läser ert partiprogram.

I mina ögon är det odemokratiskt att ta avstamp i att en grupp av människor är mer värd än alla andra. Den första paragrafen i ett partis stadgar genomsyrar ju hela partiet med dess politik. Det betyder ju att företagarpolitiken ska gynna etniska svenskar, skolpolitiken ska gynna etniska svenskar och att äldreomsorgen ska gynna etniska svenskar. Eller? Det får man aldrig glömma då man läser ett enskilt förslag eller en enskild valfråga. Jag förstår inte vad etniciteten har att göra med ett företags existens. För mig är demokratin det viktigaste vi har. Folkstyret där din och min röst är lika mycket värda. Att lyssna på och då vi lägger den i valurnan. För mig klingar det märkligt att sortera folk utifrån etnicitet. Är jag svensk? Min farfarsfar åkte till Danmark för att skola sig till trädgårdsmästare, fann sin Inger och fick tio barn. En mycket nära bekant flyttade hit till Sverige för att gifta sig för trettiofem år sedan. Hon har arbetat hårt de senaste tjugofem åren. Talar och skriver god svenska, dock med en liten brytning, som är så vanligt då man anländer som vuxen. Är hon svensk? Eller är det bara era medlemmar som räknas till svenskar som ni vill gynna?

Inledningen av Centerpartiets stadgar ser ut enligt följande: ”Alla människors lika värde och rättigheter är grunden för Centerpartiets politik. Varje människa har förmågan att skapa och ta ansvar för sig själv och för andra.” Där bottnar jag.
Det finns lösningar för integration: http://www.centerpartiet.se/defaultnormal.aspx?id=61800

Jag vet inte vad min bostadsort har att göra med mitt ideologiska ställningstagande om alla människors lika rätt och värde. Det är ju som att säga att ingen som har barn får diskutera barnuppfostran eller att folk som inte har bil ska strunta i trängselskattdebatten. Jag bodde i Norsborg i norra B i två år. Det var ett tjusigt område med närhet till natur, vänliga människor som hälsade i porten eller bytte ett ord i tunnelbanevagnen då vi rullade in mot slutstationen. Öppettiderna i närbutikerna var goda, skratten från ungdomarna hördes ofta från fotbollsplanen, grilldoften spreds i området på somrarna. Nu bor jag i svensksegregerade Bromma. Tack vare företagande syrianer möter Bromma-borna personer med annan etnisk bakgrund dagligen. Tack vare två friskolor i området råder mångkultur på skolfronten. Där är det viktigt med modersmålsundervisningen, för trygghetens och identitetens skull. Men enligt känd forskning också för måluppfyllelse.

Jag är inte svenskfientlig. Jag älskar mitt modersmål, får tårar i ögonen då kungen och drottningen åker kortege genom city och just nu semestrar jag helst i Sverige. Men varför måste allt vara svart eller vitt? Vi är många som får plats i vår stad och vårt land. Jag ser rikedomen i att ha kollegor med andra erfarenheter, tjusningen i att höra om firande av persiskt nyår eller Eid och möjligheterna med flerspråkighet. Oliktänkande breddar förhoppningsvis även min tankevärld.

Vilket är det svenska kulturarvet som ska bevaras? Låt mig gissa! Vårt språk som är ett indoeuropeiskt språk som är släkt med bla persiska och indiska, såklart. Och fika som är ett ord från romani, som vi gör med kaffet som kom från Turkiet. Astrid Lindgrens böcker, såklart, som är illustrerade av Ilon Wikland, född i Estland, med sånger tonsatta av tjeckiskfödde Georg Riedel. Eller Selma Lagerlöf som fann inspiration i Jerusalem till ett av sina verk? Eller våra vikingar som åkte utomlands för att köpa varor och upptäcka Europa, men också plundra och våldta? Vilket är det svenska kulturarvet som ska bevaras? Hur ska det gå till?

Jag tror inte vi blir överens om vilken partiledare som har mest utstrålning. Men det var ju inte syftet vare sig med mitt eller ditt inlägg.

fredag 18 juli 2008 kl. 14:33:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter