måndag 5 januari 2009

Filmen Australia var sevärd

Jag är helt uppfylld av den helt orealistiska filmen "Australia" som Stina och jag såg i afton. Den handlar ju om hur mycket som helst: Kärlek och krig, det onda mot det goda, envist entreprenörskap med en tro på marknadsekonomi, könsroller som bryts, (åtminstone av kvinnan). Men den ytterligare dimensionen gör filmen fantastisk. Hur normer trotsas, fördomar rivs och alla människors lika rätt och värde värnas. Och att berättarrösten och därmed en av huvudrollerna tillhör en aboriginsk, utomäktenskaplig pojke. Minoritetspojken är förföljd av polisen, hånas och tillfångatas, men helt magisk! Och jag längtar efter en film av Colin Nutley om Sveriges ursprungsbefolkning, samerna. (Finns den kanske redan utan att jag sett den?) För att få situationen synlig för mig, lära mer och få en känsla för läget. Visst är artiklar och böcker bra. Men för att få upp ett intresse för en fråga går inget upp mot personliga möten eller en riktigt bra film.
[Oj - nu har jag läst ett antal recensioner som verkligen skriver ned filmen. Självklart känner jag mig lite dum och inser att de har rätt. Jag är ju bara svältfödd på kultur... Men att jag bölade i två timmar av tre var ändå ett ganska bra betyg från min sida.]

Etiketter: , ,

2 Comments:

Blogger Stina said...

Nähä du! Recensioner är sällan korrekta! Du har rätt, inte de!

onsdag 7 januari 2009 kl. 08:26:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Det låter bra. Min personliga upplevelse är i alla fall min upplevelse :)

torsdag 8 januari 2009 kl. 18:35:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter