lördag 28 mars 2009

Earth Hour - ett reflektionstillfälle

Ikväll mellan kl 20.30 och 21.30 är det Earth Hour som är ett initiativ av WWF och som har stöd av FN:s generalsekretare. En nedsläckning av lampor och maskiner i hemmen, i kommuner, i landstinget, i stater. Jag hoppas att jag kommer ihåg det och står i fönstret och tittar på alla ljus som lyser hos grannarna. Att staden har gatubelysningen tänd kommer att kännas okej och tryggt. Att Stockholms läns landsting släcker ned landstingshuset känns inte som någon stor grej, men kanske upptäcker man att man även vanliga helger kan släcka ned flera lampor. Sedan hoppas jag och antar jag att KS verksamhet rullar på. Men visst blir en sådan här symbolhandling omruskande. Den skapar reflektion och ger ringar på vattnet. Jag kommer att ställa frågor till SISAB:s miljöansvarige som förväntas dyka upp på ett kommande UtbN-möte om belysning på skolor på helger. Jag kommer att ställa frågan om den närliggande kommunala verksamhetens strålkastare som lyser såväl vardag som helg. Och framförallt måste jag fundera över min egen elkonsumtion mer än en gång i kvartalet då elräkningen dyker upp. Att ha på datorn 24-7 känns ju inte särskilt miljömedvetet. Som Gustav Andersson skriver är klimatansvaret globalt. Som Per Ankersjö skriver börjar det hos dig och mig. Som Fredrik Bojerud skriver ligger det inte några motsättningar i de globala och det individuella perspektiven - de samspelar i högsta grad. Jag tycker att Earth Hour är ett exempel på borgerlig miljöpolitik. Sådana här manifestationer skapar samtal i vardagen och ger tillfälle för reflektion och kunskap för nya generationer. Earth Hour kan bli en djupdykning i klimatarbetet.

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter