måndag 13 april 2009

Arbetskraftsutvandraren svenske-fan

Min bror arbetskraftsutvandrade till Norge under lågkonjunkturen på 90-talet. Han bor i Norge permanent sedan 2000. Som många andra arbetsvilliga, punktliga, plikttrogna, konflikträdda svenskar, som är näst största invandrargruppen i Norge, vill jag minnas. Vitt istället för rött hus (med parabol för att kunna se svenska Disney Channel), smörgåspakke till lunch, firar sjuttonde maj och går på tur ibland. Han är fortfarande svensk medborgare, så passet är svenskt, men han har försvunnit ur svenska registren sedan några år, vilket gör att hans svenska personnummer inte går att använda (papperslös). Han måste ha ett provisoriskt nummer vid kontakt med sjukvård i Sverige. Det är intressant med kulturmöten, för man får lite perspektiv. Barnen i Norge får ta ledigt tre dagar per skolår, till skillnad mot svenska tio ledighetsdagar. De börjar också skolan ett år tidigare. Så tanken är väl att kommande generationer ska jobba lite hårdare för välståndet.

Min bror kallas fortfarande "svenske-fan" på bygden. Han försöker anpassa sig och använder ofta norska ord i sin svenska språkmelodi och grammatik. I början tyckte han att det var jobbigt med språket, men tack vare att han lyssnade mycket på norsk radio lossnade det. Men han betraktas fortfarande mer som sin etnicitet än som sig själv. Jag frågar hur det känns att bli kallad svenske-fan. Svaret blir: "Äh lite får man stå ut med." Han kan peka ut var två andra svenskar bor, utan att ha sett dem. Man har liksom koll på sina gelikar, men byborna har också koll på sina invandrare.

Det bästa med Norge är friheten att få jobba hur mycket man vill, enligt min bror. Till skillnad mot Sverige där facket reglerar hur många timmars övertid man får ha inom en månad och på ett år. Vilket gör att svenska anläggningsarbeten aldrig blir klara, enligt min brors mått mätt. Inte leder fackets regler till att man anställer fler, utan snarare att jobbet tar längre tid. Hur kan arbetsgivarna gå med på dessa regler egentligen? Och vem är de till för? Enbart för facket, enligt min åsikt. Intressant: Norge, facket, integration

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter