måndag 25 maj 2009

Obligatorisk A-kassa - varför?

Magnus Andersson lämnar A-kassan i protest mot att både Centerpartiet och Moderaterna föreslår en obligatorisk sådan. Var finns frivilligheten och det liberala i en obligatorisk A-kassa? Jag, Magnus och några till drev linjen i kommittén för jobb och företagande under partistämman, men blev nedröstade av partistyrelse och ombud. Vi är tvungna att ha alla med i A-kassan för de svagas skull, menade man. Och visst känner man sig svag när man blir uppsagd eller inser att det är nedskärningar på gång. Visst svajar marken då det är förändringar som man inte kan påverka på gång. Men ligger tryggheten i att alla måste teckna en arbetslöshetsförsäkring? Som man inte ens får teckna i vilket bolag man vill, antar jag. Utan STATEN ska väl fortsätta sköta detta? Jag har en livförsäkring och en bostadsrättsförsäkring i samma försäkringsbolag. Om det vore valfritt att teckna föräldraförsäkring hade jag gjort det. Men jag har aldrig varit med i A-kassan.

Att inte gå med i A-kassan är ett politiskt ställningstagande från början. Dels handlar det om mina föräldrar som aldrig kunnat ta del av socialförsäkringar i egenskap av egenföretagare, dels handlar det om drivkraften att försörja mig själv. Känslan av att vara oberoende, självständig. Jag tänker att det alltid måste finnas något jobb, någon lösning, något företag att starta, om jag skulle bli arbetslös. Åtminstone så att jag kan betala räkningar och mat. Jag sparar också så att jag har en buffert om något oväntat skulle ske. För mig känns det som om staten vill styra över mina pengar ännu mer. Som om man inte litade på mig och vill klåfingra sig. Det känns inte liberalt. Eller ska jag tänka att det är en automatisk skattehöjning som går på ett ut med jobbskatteavdraget? Intressant: A-kassa, centerpartiet

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter