lördag 21 november 2009

Länge leve LAS-debatten

Folkpartiet gör en svängom och vill luckra upp LAS till viss del. Bra! Björklund vågade dock inte bryta med traditionen. Centerpartiet går längre och vill ha en proportionerlig turordning. För företag med upp till tio anställda ska kompetens vara viktigare än anställningsår, fullt ut. För företag med fyrtio anställda får åtta undantas från turordningsregler. För företag med femtio anställda får tio undantas från turordningsregler. Jag vill att vi skriver en helt ny arbetsrätt, med företagaren som utgångspunkt, inte facken. För en flexibel arbetsmarknad där det blir lättare att få jobb och att kunna säga upp. Flitiga läsare vet att jag bloggat hela året om frågan, ur olika synvinklar. Grunden är att jag själv blev utlasad från en skola 2002, men argumenten och fakta för att skrota LAS är större än min övertalighet. Detta är en av mina valfrågor.

Svenskt Näringsliv rapporterar på sin hemsida en ny undersökning om att tvåpersoners-undantaget vid uppsägningar är viktigt för de företag med max tio anställda som har behövt göra uppsägningar. Viljan att anställa är beroende av möjligheten att avsluta anställningen. Sju av tio är också för en större rörlighet på arbetsmarknaden. Turordningsreglerna motverkar en rörlighet. I många länder upplever också anställda en större trygghet trots ett mindre omfattande anställningsskydd, skriver man i en nypublicerad rapport om turordningsregler och ungdomsarbetslösheten. Det handlar troligen om att det är lättare att få ett jobb i de andra länderna med större rörlighet på arbetsmarknaden, skriver man.

LAS-debatten har varit levande hela 2009. Människor lever med LAS året runt. Många företagare, men även anställda som klamrar sig fast, blir utestängda eller uppsägda trots en hungrighet och färsk kompetens. Jag är optimist. Jag tror och hoppas och vet att droppen urholkar stenen. Med fler argument och en ivrig debatt kan vi liberala alliansvänner som vill skrota LAS fortsätta att synliggöra de orättvisor och negativa effekt på arbetsmarknaden som befintlig arbetsrätt ger upphov till. Bloggar gör också: Kerstin Lundgren, Johan Hedin

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter