fredag 20 november 2009

Öppenhet ger insikter

Idag när jag åt lunch under kampanjen på Centralen mötte jag en man som jag kom att språka med. Han hette Lennart och var från Umeå. När jag berättat om min kampanj sa han att han är aktiv inom en frikyrka, där han ibland predikar. Att söndagens text passar ihop med klimatarbete var givet för honom. Han frågade vad jag tycker om könsneutrala äktenskap. Mitt svar blev givetvis att beslutet är ett kliv framåt för människors lika värde och rättigheter, men att jag skulle vilja att präster fick ansöka om en vigselbehörighet som skulle innebära att de fick viga såväl samkönade som olikkönade par. Lennart berättade att han för sin del gärna kan tänka sig att viga homosexuella. För han hade bott i ett område i någon stad i USA där många HBT-personer bor. Och det är inget fel på dem. Nej, precis. Tänk om fler vore så insiktsfulla och öppna som Lennart, som ser människan för den hon är och inte för hennes yttre. Att kärleken är större än könet. (Jag fick Lennarts tillstånd att blogga om vårt möte, samt att publicera bilden.)

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter