måndag 25 januari 2010

Veckans vardagshjältar!

Jag har den senaste veckan glömt min mobil en gång och tappat min mobil en gång. Tack vare godhjärtade, kvicktänkta vardagshjältar har jag återfått den båda gångerna.

Förra tisdagen glömde jag mobilen på busshållsplatsen. En ung man vid namn Andreas tog den med sig och svarade då jag ringde min påslagna mobil väl på plats på jobbet. Jag fick ta en halvtimma tjänstledigt och kunde åka till Sundbyberg och hämta den efter min pedagogiska lunch. Jag berättade att jag och alla mina elever ansåg att han var dagens hjälte. Andreas sa att det kändes speciellt bra att vara en hjälte i barns ögon.

Idag på hemväg från jobbet såg jag min buss stå inne på busshållsplatsen och sprang för att hinna. Då måste mobilen ha studsat upp ur jackfickan. Det upptäckte jag på bussen. Letade i sätet bredvid chauffören där jag ställt ifrån mig väskan för att ta fram SL-kortet. Busschauffören blev förfärad över att jag tappat min mobil och lånade genast ut sin egen för att jag skulle ringa min för att kolla om den fanns i bussen. Den hade blivit inlämnad i tunnelbanespärren!Busschauffören blev utnämnd till hjälte och sonen och jag fick en utflykt med bilen.

Så, vad lär vi oss av det här, hade min pappa frågat. Angående tillfälle glömma mobilen på busshållsplatsen: Har du bestämt att du ska ta bilen till jobbet ska du göra det. Vela inte, utan gå på magkänslan. Angående tillfälle tappa mobilen under språngmarsch: Kolla klockan innan du börjar springa i onödan till bussen, samt ta vantarna på dig istället för att ha fickan full av vantar. Angående båda tillfällena: Tack vare ett starkt civilsamhälle fungerar Sverige.

Etiketter: ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter