lördag 24 april 2010

Förbifart Stockholm är en nationell angelägenhet

Centerpartiets partiledare och näringsminister Maud Olofsson och miljöminister Andreas Carlgren skriver idag på SvD Brännpunkt om vad Centerpartiet vill göra för att hejda utsläppen och fortsatt möjliggöra för familjer att använda bilen. Konsekvensen blir att det är "Dyrt för familjer välja Miljöpartiets väg". Olofsson och Carlgren skriver klokt:

"Centerpartiet säger ja till både Förbifart Stockholm och utbyggd kollektivtrafik. Vi gör det för att vi ser behovet av väl fungerande transportsystem där båt, flyg, tåg och bil krokar i varandra. Att välja bort ett trafikslag innebär att kedjan bryts. Därför är det inte bilen eller vägarna som ska bekämpas utan de skadliga utsläppen."

Samtidigt skriver infrastrukturminister Åsa Torstensson och Stockholms finansborgarråd Sten Nordin på DN debatt om att förbifart Stockholm är en nationell angelägenhet, på samma sätt som Citybanan och ytterligare spår på Mälarbanan, Citytunneln i Malmö eller en bro över Sundsvallsfjärden. Att vänstertrion bryter mot den överenskommelse som gjorts. Att (S) inte längre strävar efter blocköverskridande avtal i viktiga frågor, utan hellre använder partitaktik och låter MP och V föra taktpinnen.

För ett långsiktigt ansvarstagande för infrastrukturen krävs alltså en alliansregering och ett fortsatt borgerligt styre i Stockholms stad där ett starkt, grönt centerparti finns med.

Stockholmscentern kampanjar för Ja till förbifarten och har även startat en Facebookgrupp i frågan. Hör av dig om du vill bidra: sthlm@centerpartiet.se
Vi vill ha en miljöanpassad förbifart, vilket innebär att:
  • 17 av den 21 km långa vägen förläggs till tunnel för att skydda grönområden
  • Vägbygget övervakas av en miljörevisorPunktlista
  • Miljöbilar ska gynnas i Stockholm
  • Teknikutveckling ska stå i fokus för att gynna klimatsmart bilkörning
  • Vägen behövs för matarbussar och kollektivtrafik på tvärsen
  • Särskilda bussfiler görs
  • Gröna infartsparkeringar byggs strategiskt i anslutning till vägen
  • Förbifarten leder trafiken och trängseln bort från innerstaden och närförorten
  • Trängselavgifter som betalats under mandatperioden investeras i vägen
  • Ev avgaser leds från platser där många människor bor tex med avgastorn
  • Vägen börjar byggas snarast så den står klar 2020.

Etiketter: , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter