fredag 18 juni 2010

Energiförsörjning på tre ben - riksdagen satte ned foten

Igår fick Sverige en energiöverenskommelse där energiförsörjningen står på tre ben: Vattenkraft, kärnkraft och förnyelsebara energikällor. Sådan har energiförsörjningen sett ut under en tid. Vad som skulle hända om de rödgröna skulle få makten har jag inte riktigt begripit med alla turer. Vill man strypa energitillförseln och på så sätt stoppa Sverige? Är det privatpersoner, offentlig sektor eller företag som ska ransoneras el i första hand? Föredrar man import av "ful-el" dvs klimatovänlig kolkraft?

Just energipolitiken måste vara långsiktig och stabil. Visst kan det vara exotiskt för storstadsbon med strömavbrott någon gång ibland. Men vi behöver en stabil, pålitlig elförsörjning för att ta oss fram med tåg, sköta våra arbeten och företag och på sikt även kunna ladda elbilar. Under tiden de förnyelsebara energikällorna byggs ut och teknikutvecklas måste vi kunna leva med kärnkraften. Och det går. Jag har gjort det i nästan trettioåtta år nu.
Bloggar gör tex Annie Johansson, Per Ankersjö och Oscar Fredriksson

Etiketter: , ,

3 Comments:

Blogger Hans said...

Jag håller med dig. Vi måste fortsätta att vara ambitösa med satsningarna på förnybart och inte bli slöa för att vi har kärnkraften.

fredag 18 juni 2010 kl. 10:30:00 CEST  
Blogger Erik Rune said...

Jag har levt hela mitt liv med fattigdom i världen. Det går. Hela mitt liv med krig i världen. Det går. Det går hur bra som helst. Men vad är det för ett slags attityd för en politisk rörelse? Allt är bra som det är? Vi får leva med det? Eller för att uttrycka det på samtida centerspråk: jag kan leva med en s-regering. Det går. Jag har gjort det förut. Jag behöver inte rösta i valet. Det som gör att centerpartiet förtjänar att åka ut ur riksdagen i höst är att partiet kan leva med både FRA-lagen och kärnkraften. Ett politiskt parti som gör dygd av att avstå från politik hör inte hemma i riksdagen.

fredag 18 juni 2010 kl. 19:35:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Hans och Erik. Allt är inte bra som det är, utan liksom Hans skriver måste vi hela tiden blicka framåt mot en högre andel förnyelsebara energikällor. Men vi kan inte stoppa produktion och välfärd, utan måste ha en stabil energiförsörjning. 40 % kommer idag från kärnkraften. Tack vare Centerpartiet har vi fått rejäla mål för förnyelsebar energi. Vi har en plan för hur det förnyelsebara ska öka. Det är mer än det röda laget har.

söndag 20 juni 2010 kl. 15:16:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter