tisdag 17 augusti 2010

Elias engagemang entreprenöriellt

Varje persons ideella insats är viktig. Ungas engagemang är extra viktigt. För civilsamhället, framtiden och framför allt för individen själv. Att vara föreningsaktiv är erfarenhetsgivande för resten av livet. Du får med dig kunskaper, färdigheter och kontakter som är ovärderliga. Dessutom själva upplevelsen att få testa nya uppgifter. Själv var jag aktiv i Vi Unga

Jag blir riktigt ledsen när jag uppmärksammas om att Elias och Love är kritiserade för att de är
  1. politiskt aktiva
  2. unga
Det är en ynnest att få jobba med unga ungdomsförbundare som kan bidra med ett annat perspektiv på frågor. Dessutom komma med idéer som man själv aldrig kommit på. Just på grund av ålder och situation och den färska erfarenheten "ungdom".

Elias är min mentor när det gäller Twitter. Han hjälpte mig att skaffa ett twitter-konto och finns till hands när jag har frågor. Om han inte har tid säger han ifrån. Det ingår i spelet att vara aktiv. Elias är en duktig skribent som gärna diskuterar ideologiska förslag som ställs i motsats till kollektivism och centralism. Han har velat debattera med socialdemokraternas ledare, men inte blivit hörsammad såvitt jag vet.

Love är en positiv kraft som ställer bra frågor, tar initiativ och kommer med idéer. Vi behöver ha fler som Elias och Love. Det är därför Centerpartiet föreslår att skolan ska innehålla ett entreprenöriellt lärande. Där initiativ fångas upp, engagemang tas tillvara och kreativitet ses som en fördel. Där människor tänker själva och är handlingskraftiga. Så att vi kan skapa ett Sverige där alla får växa.

Ungsossarnas grova påhopp är också ett slag under bältet mot oss i partiet - att vi skulle utnyttja dessa personers engagemang i personliga syften.

Engagemang kan läggas på olika nivå utifrån vilken individ man är. Men det kanske inte socialdemokraterna känner igen - individualiseringen - då deras modell kanske är att man måste vara fackombudsman för att det ska vara möjligt att engagera sig.
Magnus Andersson Fredrick Federley och Albin Ring Broman bloggar.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Blogger Peter Andersson said...

har gjort en stödkommentar på Elias blogg för att visa också mitt stöd för hans engagemang
(med viss beklagan att det är i alliansen i o för sig :-)
pa

onsdag 18 augusti 2010 kl. 15:35:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Peter. Mycket bra. Ja, Elias och Love är två starka tillgångar. Mvh Helen.

onsdag 18 augusti 2010 kl. 17:35:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter