torsdag 5 augusti 2010

Fackets makt måste minska

Jag har tidigare skrivit om facket här på bloggen. Om hur fånig tuppfäktningen under våren har varit. Om hur oproportionerlig fackets makt gentemot företagare är. Fackets makt måste minska skriver jag idag på SvD.se.

Jag respekterar varje individ som väljer att engagera sig i en förening för sin sak, men facket som kollektiv har för mycket makt som bygger på en ålderdomlig syn på arbetsmarknaden.

Jag ser framemot en reformerad arbetsrätt som bygger på individens rättigheter snarare än fackets och arbetarrörelsens syn på människor som kollektiv. En individuell löneförhandling vore en sådan rättighet. Att bli betraktad utifrån kompetens, istället för turordning är en annan. Att se över hela terminologin med "stridsåtgärder" är ett måste för att bli tagen på allvar i ett modernt arbetsliv. Ju fler företagare som vågar anställa desto fler jobb får vi. Som kan bidra till samhällets gemensamma välfärd, där företagen snarare än facket är vår viktigaste byggsten.

Etiketter: , , , , , ,

16 Comments:

Blogger Patrick said...

Tycker du ska skaffa ett riktigt jobb så du får se hur mycket makt facket har...
Den senaste tiden har jag jobbat för ett bemanningsföretag och sett och blivit utsatt för en hel del som inte är värdig Sverige, inte det Sverige jag vill ha i vilket fall. Man flyttas runt som en kossa. I många fall har jag och mina kollegor haft rätt på vår sida, men man vågar inte klaga för då är det slut jobbat... Så att facket har makt är bara nys.

torsdag 5 augusti 2010 kl. 09:46:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Patrick. Tack för din kommentar. Tråkigt att du inte trivs på ditt jobb. Jag är lärare sedan tio år. Jag tycker precis som du att individen bör ha större rättigheter i en modern arbetsrättslagstiftning. Mitt jobb är en överenskommelse mellan mig och arbetsgivaren. En tredje part ska inte vara med och lägga sig i. Mvh Helen

torsdag 5 augusti 2010 kl. 10:01:00 CEST  
Blogger Grottolle said...

Helena vad tror du att du skulle ha i lön om inte facken
hade funnits? Inom industrin kan dom strejka sig till betydligt mycket högre löner än vad dom har idag med vilda strejker men hur länge får offentligt anställda strejka innan det hände något..

Sedan tror jag du ska läsa på om LAS man blir lite betänkt när man ser hur dåligt pålästa politiker är om arbetsrätten.
Lastar stor hänsyn till kompetens vid uppsägningar

torsdag 5 augusti 2010 kl. 11:35:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Grottolle. Tack för din viktiga kommentar. Facken betydde otroligt mycket för hundra år sedan. Men LAS tar inte alltid hänsyn till kompetens. Det kräver mycket av en arbetsgivare att förhandla bort turordningen vid uppsägning. Det är svårt att behålla nykomlingar med färsk kunskap gentemot personer som är inarbetade i gänget som jobbat länge.
Inte all kompetens går att beskriva i meriter, utan i social kompetens, erfarenheter, lämplighet.
Jag säger inte att jag var mer kompetent än någon annan då jag blev utlasad 2002 från en kommunal skola. Men jag hade den senaste kunskapen inom fältet. På samma sätt är det för alla nyutbildade ungdomar och nyanlända som kommer med fräsch kunskap och nya perspektiv. Mvh Helen

torsdag 5 augusti 2010 kl. 12:08:00 CEST  
Blogger Lärare 555 said...

Du har rätt. Facket är en bakåtsträvande kraft på nästan alla arbetsplatser. Jag är lärare och ser att ett av skolans många problem är att vi inte kan göra oss av med odugliga lärare. Dessa får förpesta livet och försvåra utbildningen för år efter år av elever. Facket håller alltid de inkompetenta och lata om ryggen, så länge de har suttit sig igenom ett år på lärarhögskolan.
Men det viktigaste och mest felaktiga är att jag som individ inte har några som helst rättigheter på min arbetsplats. Alla arbetsrättsliga rättigheter har facket. Det tar sig rätt att representera och förhandla för mig trots att jag inte är med i facket. I fjol såg min arbetsgivare hur hårt och effektivt jag arbetade och ville höja min lön med 3000. Bra! Men facket lyckades förhandla ned höjningen till 2000.
Helen, du har min röst nästa månad!

torsdag 5 augusti 2010 kl. 12:21:00 CEST  
Blogger EKOMAT OCH EKOTIPS said...

Hej Helen!

Facket behövs, för om ingen företräder arbetstagarna då kommer lönerna att bli sämre. Dessutom kommer arbetstiderna att försämras. Tänk dig ett samhälle där arbetstagarna inte har någon som representerar dem. Då blir det ju aldrig några förhandlingar om något , eftersom då kan arbetsgivarna bara köra med sitt "det finns ingen motpart att förhandla med".

Jag vill ha ett samhälle där arbetstagarnas rättigheter respekteras och där människor inte utnyttjas hänsynslöst.

Jag har personligen erfarenhet från bemanningsbranschen. Det är verkligen 2000-talets slaveri.

De kör tex med 3-10 dagars kontrakt, 1-2 månaders kontrakt
helt utan trygghet. Med så här korta anställningar når man
inte ens upp till kravet för att få vara med i A-Kassan.

När jag jobbade för en av Sveriges största aktörer inom bemanningsbranschen så var det "noll" kommunikation, då
de överhuvudtaget inte brydde sig det minsta. När kontraktet
löpt ut slängdes man ut på gatan, ingen rätt till A-Kassa, ingen hjälp från något håll, inte ens från Arbetsförmedlingen eller någon av de kompletterande aktörerna. Hela arbetsmarknaden och alla arbetsgivare vände en ryggen. Man var uppenbart inte ett skit värd.

Efter två sådana här perioder där de systematiskt missbrukade systemet och höll mig i ett totalt "svart hål"
så var jag både rättslös, skyddslös och tydligen icke önskvärd i hela samhället och överallt på hela arbetsmarknaden i hela Sverige.

Tänk dig själv att bli behandlad som skit av allt och alla och när du försöker komma någonstans så blir du totalt utfryst. Välkommen till min värld.

Jag vet det av egen erfarenhet hur illa man blir behandlad i Sverige. Att stängas ute från allt är så lågt.

Enligt mig så har Sverige och hela den svenska arbetsmarknaden slutat att fungera. De som stängs ute har
noll rättigheter.

Ni har ju till och med "hittat på" FAS 3, men det visar sig nu att detta är ett brott mot både Europakonventionen och mot Artikel 4 i FN:s Universella Deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Jag råkar liksom ha mycket goda juridiska kunskaper och dessutom en gedigen utbildningsbakgrund för övrigt med examen i både Statsvetenskap, och gedigen kompetens i andra akademiska ämnen.

Personligen har jag fått nog av den totala exkluderingen från arbetsmarknaden. Detta är sant då jag blir bortsorterad/utsorterad och totalt utfryst överallt där jag aktivt söker jobb. Jag känner mig i princip icke välkommen och icke önskvärd överallt på den svenska arbetsmarknaden.

Tänk dig själv att hela tiden bara få "Nej tack....Ha ett bra liv" som svar på alla jobbansökningar. Det är enligt mig hemskt nedvärderande och kränkande.

Så, jag låter mig inte luras eller "hjärntvättas" av sveriges politiker. I dagsläget är mitt förtroende för
våra politiker, men även för arbetsgivarna i Sverige totalt
förbrukat.

torsdag 5 augusti 2010 kl. 12:29:00 CEST  
Blogger Markus "LAKE" Berglund said...

Häftigt att du kommit in på Svd, men jag tycker du uttrycker dig lite för hårt och kategoriskt, men det är kanske vad som behövs för att få synas där?

För all arbetsmarknad ser inte ut som i Stockholm och även om jag själv ogillar många LO-fackens ageranden i arbetsrättsliga (och politiska) frågor så inser jag att facken visst har en viktig roll att fylla på många arbetsplatser...

Missa inte heller Jakob Heidbrinks kommentarer. Relativt nyanserat:

http://jheidbrink.wordpress.com/2010/08/05/politiska-myter-och-riktig-kritik/

:-)

torsdag 5 augusti 2010 kl. 14:26:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej! Tack för era kommentarer. Lärare 555:s verklighetsbeskrivning kan jag känna igen. Dessutom är ju de kommunala skolorna en turordningskrets, något jag drivit inom Centerpartiet att vi ska jobba för att göra möjligt att stycka upp. Rektorerna måste själva få anställa sin personal. En lärare som kommit sist ska inte bli utpuffad på en attraktiv skola av en lärare som är övertalig på en lågstatusskola. Jag har själv skrivit en skrivelse om det i Utbildningsnämnden i Stockholms stad, men fått avslag.

Lake: Arbetsplatser är olika. Men den arbetsrättsliga lagstiftningen gäller alla arbetstagare och är helt anpassad utifrån att facket ska vara starkt och stridslystet. Jag menar att individen ska ha större möjligheter till dialog med sin arbetsgivare inom alla yrken. Tack för tipset!

Mikael: Tack för din bild. Jag blir givetvis berörd och ledsen. Jag är övertygad om att det finns en plats för dig. Vilka kompetenser och erfarenheter har du? Vilka ambitioner? Men det verkar inte som om facket har tagit tillvara dina intressen. En arbetsrätt stiftad utifrån tesen att facket måste vara starkt och stridslystet är inte lösningen. Mvh Helen

torsdag 5 augusti 2010 kl. 14:50:00 CEST  
Blogger Knapsu said...

Jag tror inte min chef vill sitta i löneförhandlingar 435 gånger per år. Han föredrar nog att förhandla med kollektivets representant, vår fackligt förtroendevalde.

torsdag 5 augusti 2010 kl. 18:52:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Knapsu. Tack för din kommentar. Jag anser att varje individ har rätten att bli sedd för det han/hon presterar. Mvh Helen

torsdag 5 augusti 2010 kl. 19:56:00 CEST  
Blogger Unknown said...

Hur skall du starka den enskildes förhandlingstyrka mot arbetsgivaren? exempelvis om man inte kommer överens vid en löneförhandling

fredag 6 augusti 2010 kl. 07:32:00 CEST  
Blogger Unknown said...

Jag var inne på SVD och läste ditt debattinlägg angående minska fackets makt? Vad jag vet så är facket en organisation som organiserar medlemmar som i sin tur har valt att gå ihop för att öka möjligheten till bättre villkor på sin arbetsplats.(exempelvis Löftet)
Om man sammanställer dina åsikter och förslag så kommer du mer in på det vi kallar föreningsrätten, i klarspråk kan man uppfatta att du vill förbjuda eller förändra rätten för var och en att organiserar sig samt företräda varandra inom samtliga arbetsplatser, i juridiken mening vill du verka för och begränsa folkrätten

fredag 6 augusti 2010 kl. 09:31:00 CEST  
Blogger Knapsu said...

"Jag anser att varje individ har rätten att bli sedd för det han/hon presterar"

Snömos. Men ni har ju heller inga svar när verkligheten kommer in i er liberala fantasivärld.

Centerns makt måste minskas!

fredag 6 augusti 2010 kl. 09:47:00 CEST  
Blogger Unknown said...

Även om den nya lagen ännu inte har några påföljder, vilket bara är en tidsfråga, så attackerar lagen problemet från fel håll. Problemet är att det kostar för mycket för företagarna att ta betalt!

Om målet är ett kontantlöst samhälle med mindre rånrisk och säkrare gator så är Vision0.se lösningen för både företagare och konsumenter.

Vision0.se är en kostnadsfri intresseorganisation som sänker medlemmarnas kortkostnader. Målet är
kortavgifter under 70 öre per transaktion och terminalhyror under 200 kr / månad.
Det kostar inget att vara med och man binder inte upp sig. Och det kostar framförallt inget att läsa mer om det på www.vision0.se.

fredag 6 augusti 2010 kl. 11:04:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej. Tack för att ni läser min blogg. Jag har läst era kommentarer. Mvh Helen

fredag 6 augusti 2010 kl. 19:07:00 CEST  
Blogger EKOMAT OCH EKOTIPS said...

Hej Helen! Personligen tror jag att många av de problem som vi ser i vårt samhälle handlar om "människosyn". Dvs, hur ser vi på varandra och hur bemöter och behandlar vi varandra.

Du frågade om min kompetens, och jag kan minsann tala om för dig att jag är statsvetare som också har en internationell profil på min utbildning med gedigen kompetens inom freds- och konfliktvetenskap, men även kunskaper och kompetens inom Internationella relationer och Omvärldsanalys. Dessutom har jag studerat Public Administration vid Universitetet i Helsingfors, så jag har också gedigen kompetens inom offentlig ekonomi med statskunskap, men också kunskaper i offentlig rätt/juridik.

Dessutom har jag studerat svensk förvaltningsrätt.

Att hela tiden bli exkluderad från arbetsmarknaden är så kränkande och djupt sårande. Sverige och de svenska arbetsgivarna har visat noll intresse när jag sökt jobb, vilket jag hållit på med i flera år, men helt utan resultat.

De ända som har tagit kontakt med mig är personer från Amerika och Kanada. De har brytt sig om hur jag har det
men från svenska arbetsgivare vill inte ens anställa de
som utbildas och utexamineras vid de svenska universiteten
och högskolorna.

Jag är långt ifrån ensam om det här, men det jag har gemensamt med de andra arbetslösa akademikerna är att de
alla är "samhällsvetare".

Det visar sig att problemet är uppenbart, nämligen Svenskt Näringsliv och rapporten "Akademi eller verklighet" och TCO och deras rapport "Jakten på anställningsbarhet". Språkbruket där de avsiktligt ser ner på oss och använder ett så vårdslöst ord som "oanställbar" skapar stängda och låsta dörrar. Inom forskningen kallas detta för "Barriers to employment enligt den ledande experten i världen på det här området, nämligen Ronald Krannich.

tisdag 10 augusti 2010 kl. 17:02:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter