måndag 2 augusti 2010

Nej, vi vill inte tillbaka till Kuba

Kenneth Johansson, centerpartistisk ordförande i riksdagens socialutskott, debatterade imorse i radio avregleringen av apoteksmonopolen med Ylva Johansson, vice ordförande i samma utskott för Socialdemokraterna.

Avregleringen av apoteksmonopolet har blivit en succé. 80 nya apotek har öppnat sedan reformen trädde i kraft för drygt ett år sedan. 80 nya välfärdsföretag med nya jobb har tillkommit. 600 har bytt ägare, enligt Sveriges Radio. Vd för Sveriges Apotekarförening menar att det har varit en brist på apotek tidigare. Så blir det när staten ska reglera hur många apotek som ska finnas och var de ska ligga. Det passar inte alltid människor.

Marknaden - människor med sina pengar och värderingar - ska få bestämma helt själv om det behövs apotek på ett visst ställe. Entreprenörerna har etableringsfrihet. Bra! Det är kunderna med sina värderingar och pengar som bestämmer vilka apotek som ska gå bra. Och självklart väljer man det apotek som ligger nära, är öppet, har ett bra sortiment och trevligt bemötande.

Ylva Johansson förfasas över att ett vinstintresse ska driva försäljning av läkemedel. Hon förfasas av att apotek ska styras av marknadskrafter. Kenneth Johansson beskriver å sin sida hur tillgängligheten och servicen ökat. Han berättar om sin tro på medborgarna som nu får göra sina val och bestämma var man vill hämta ut sitt läkemedel, istället för att det ska vara statlig toppstyrning, som Ylva företräder, då hon vill återreglera apoteken så att vi återigen får samma status som Nordkorea och Kuba. (S) vill minska människors och företagares frihet.

Ylva var biträdande socialminister under förra s-regeringen och försvarade bland annat då den stopplag som Göran Persson införde, vilken reglerade försäljning av sjukhus till välfärdsföretagare. Den motverkade alltså etableringsfriheten. Den tillgänglighet hon idag önskar hade hon möjlighet att genomföra för fyra år sedan. Johansson bor på Kungsholmen och står på plats nummer 5 på socialdemokraternas riksdagslista här i Stockholm. Alltså samma boendeort och placering som Elisabeth Thand-Ringqvist har för Stockholmscentern.

Annie Johansson, Johan Hedin, Magnus Andersson, Gunilla Hjelm, Staffan Danielsson bloggar också.

Etiketter: , , , , , ,

4 Comments:

Blogger Tobias said...

Jag förstår avogheten mot vinstintresset - ifall det medför så pass grova rationaliseringar att service, utbud m.m. blir lidande. Att det öppnats 80 nya apotek i Sverige kan jag däremot, hur jag än vrider och vänder på det, inte se som något negativt. Bra där! Även ett litet apotek med dåliga öppettider och litet sortiment måste väl vara bättre än inget apotek alls?

Jag ser dock två risker med en helt privatstyrd apoteksmarknad (jag är dock inte på det klara med huruvida den är, eller kommer att vara helt privatstyrd; upplys mig gärna):

1. Att befintliga apotek, troligtvis i landsbygd, läggs ner eller försämras på ett eller annat sätt på grund av bristande lönsamhet.

2. Att apotek, i en iver att sälja mer, bidrar till en ökad läkemedelskonsumtion. I princip samma argument som brukar användas emot att avskaffa alkoholmonopolet, då de flesta är överens om att för stor såväl alkohol- som läkemedelskonsumtion är något negativt.

måndag 2 augusti 2010 kl. 23:48:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Tobias. Tack för dina frågor. Det finns ju ett förbehåll i reformen, nämligen att apotek i glesbygden inte får läggas ned då servicen inte får försämras för landsbygdsborna. Det måste vara möjligt att bo i hela Sverige. För övrigt är ju receptbelagt läkemedel just på recept, som utfärdas av en läkare utifrån ställd diagnos. Receptfria varor överkonsumeras kanske, men är det ohälsosammare att ta nässpray än att snyta sig ofta? Människor är kloka. För övrigt anser jag att alkoholmonopolet borde avskaffas. Jag tror på människans egen förmåga att fatta egna beslut som påverkar hälsan positivt. Mvh Helen

tisdag 3 augusti 2010 kl. 08:04:00 CEST  
Blogger Tobias said...

Ja, det var ju lite betryggande. Jag hade inte förväntat mig mindre av Sverige än det förbehåll du nämnde; vi är duktiga på att reglera saker hit och dit.

I grund och botten håller jag med dig. Jag klassar mig själv som liberal och vill tro på människors egna förmågor. Samtidigt är det ett faktum som jag tror att ingen säger emot, att extrapriser och, inte minst, reklam får oss att konsumera mer av vad som helst. Jag är inte biolog, så jag skall inte uttala mig bombsäkert om nackdelarna med (receptfria) läkemedel, men jag tror på rak arm att det är dumt att överkonsumera. Inte minst för miljöns skull - många ämnen försvinner inte för att de gått igenom människokroppen. (Måhända besitter jag en onödig pillerskepsis. För egen del brukar jag exempelvis börja med några glas vatten när jag har ont i huvudet, och först om inte det hjälper, ta en tablett.)

Alkoholmonopolet diskuterar jag gärna vid ett annat tillfälle. ;-)

tisdag 3 augusti 2010 kl. 10:25:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej igen. Nej, överkonsumtion är säkert inte bra. Aboslut inte för levern som ju ska ta hand om alla ämnen. Jag äter inte heller varken Ipren eller Alvedon. Men så har jag tack och lov knappt aldrig haft huvudvärk. Jag har däremot andra sjukdomar (tex astma och atopiska eksem) som jag måste ta medicin emot ibland. Och viktigt är ju att följa sin ordination som ju är utskrivet av ett proffs. Mvh Helen

tisdag 3 augusti 2010 kl. 18:04:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter