fredag 18 februari 2011

Byggande bygger på politik

En bostadsdebatt har de senaste veckorna blommat upp såväl lokalt som i riksmedia. Magnus Andersson menar att det krävs mod, men jag anser att det är lösningar som måste till.

För några veckor sedan blev jag tillfrågad av en bekant som jag har känt länge, kring vår åsikt om en markanvisning. Ett antal viktiga frågor kom upp, vilka troligen kommer att luftas av närboende i ett senare skede då samråd och detaljplan diskuteras. Jag såg till att få svar på frågorna, ärendet togs i Exploateringsnämnden igår och jag kunde faktiskt för en stund sedan för min bekante berätta att jag stödjer byggärendet, som givetvis blir en förändring för dem som nu bor precis intill, men en stor fördel för de som ska flytta in och är en pusselbit i en växande, öppen stad. Tack vare att Stockholmscentern har en politik för en högre, tätare stad kan jag som lokal partirepresentant stödja projektet. Vi vill i Alliansen bygga 15 000 lägenheter under mandatperioden. Det är ett stort åtagande och varje del måste dra sitt strå till stacken.

Ett annat ärende, som det råder samråd kring just nu och förväntas fattas beslut kring i Stadsbyggnadsnämnden senare detta halvår, är kvarter Linneduken som ligger på andra sidan Drottningholmsvägen, från min lägenhet sett. En lokal gruppering som kallar sig Bevara Riksby-Abrahamsberg-Åkeslund har satt upp anslag, samlar in namnunderskrifter och besökte även stadsdelsnämnden igår för att berätta om sina tankar. Intressant och viktigt samhällsengagemang, även om vi har olika inställning i sak.

Markytan är ypperlig för just höga byggnationer. Där ligger just nu provisoriskt uppställda bollhallar. Bara ett stenkast från tunnelbanan och service vill många bo. De kan klara sig utmärkt utan bil, om de vill. Inom en kilometers avstånd kommer de till två naturreservat och en park, Lillsjöparken. Dessutom kan de med tio minuters bussfärd komma till både Drottningholm och Nationalstadsparken. Jag talade mig på stadsdelsnämndsmötet varm för att bygga på höjden. Jag tar gärna lite skugga på min balkong till förmån för nya grannar som kan bidra i stadsdelen.

I riksmedia diskuteras hyresrätten av Handelskammaren, men också studentförbunden och DN rapporterar. Ett nytt hyressättningssystem måste till för att få till fler hyresrätter. Det måste bli lönsamt att bygga hyresrätter. Jag återkommer till detta.

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter