söndag 3 april 2011

Rätten till sin egen kropp

Nästa lördag är det stämma för Stockholmscentern. Vi har fått in ett antal motioner om olika ämnen. En av dem handlar om sexköpslagen. Det är en svår diskussion som ofta landar i höjda röster och fraser som "Tänk om din dotter..." eller "Vad gjorde du om din man..." Jag har i distriktsstyrelsen bifallit motionen och tänker enligt följande:

Jag vill ha ett samhälle där människor tar ansvar och känner sig fria. I detta tänkande ingår rätten till sin egen kropp och vad man gör med den eller inte. Idag är det olagligt att köpa sex. Den som utför sexuella tjänster möjliggör brott och är samtidigt offerstämplad. Det enda han/hon vill är att försörja sig själv på något han/hon är duktig på, eller möjligen som en sista utväg i en alltför svår situation.

Utifrån tanken om att varje individ har äganderätten till sin egen kropp är det givetvis olagligt och grovt förkastligt med pedofili, incest, människohandel, sexuella trakasserier, våldtäkt eller andra frihetsberövande ageranden, som utförs av en förövare och gör en fri människa till offer. Dessa brott ska prioriteras i utredning och ge hårda straff, då de för den målsägande kan ge men för livet. Samhället ska vara starkt i att stötta brottsoffren i att såväl anmäla, som att vittna, men även i att möjliggöra ett värdigt liv före, under och efter rättegången.

Med en öppen, organiserad och kontrollerad marknad för prostitution - ungefär som i Tyskland - kan man tänka sig att myndiga människor som lever i ensamhet kan få möjlighet till närhet och sex. Forskning om vilka som köper dessa tjänster, eller skulle se ett behov av dem om det vore lagligt, skulle vara intressant att se i dagens ljus. Kanske det är så att aggressioner och våldtäkter i samhället minskar om det skulle vara lagligt att köpa sex?

Vilka män och kvinnor skulle vilja bedriva sexhandel under lagliga former? Inte heller detta vet vi något om, då forskningen på området är mycket litet och politikområdet tabubelagt utifrån den moralistiska aspekten. Tänker vi visionärt skulle livskvaliteten kunna höjas för ensamma själar. Världens äldsta yrke skulle uppgraderas till erkänt och hederligt. Det skulle bli olagligt att ta betalt utan att betala skatt. Tillgång till socialförsäkringssystemet skulle ges.

Om prostitution generellt är ett symptom på något måste problemet åtgärdas. Men tänk om det finns människor som i vårt avlånga land vill ge andra njutning och dessutom tjäna pengar på det. Vari ligger det moraliska problemet hos tredje man? Vari ligger det fula och anklagningsvärda? Vari ligger rätten att skuldbelägga den som vill sälja eller köpa njutning?

Egenföretagande prostituerade skulle i sina kliniker befinna sig i en utsatt situation. Men med en organiserad marknad är det möjligt att införa trygghetslarm, tillsyn, ordningsregler, certifieringar osv. Modern teknik kan hjälpa sexsäljaren i hans/hennes företag. En företagare kan hela tiden tacka nej till uppdrag och ingå avtal med den kund han/hon önskar. På så sätt ligger makten hos försäljaren.

Det finns två bekymmer som jag ser med en marknad för prostitution. Det första är exploateringen av nakenhet, som inte är önskvärd i större utsträckning i offentligheten, enligt mig. I t ex Amsterdam har man låtit de prostituerade hålla till i en särskild stadsdel, vilket gör verksamheten väldigt klusterartad och säkerligen för med sig vissa problem. Exploaterandet av nakna kroppar regleras dock redan idag i form av lagen om blottning osv.

Det andra dilemmat är att de prostituerade kanske en gång i framtiden skulle ångra sig och skämmas över sin bakgrund, om de vill upphöra med yrket eller får en förändrad livssituation. Men i ett parti där man vill att människor ska ta ansvar för sig själva och sin egen situation måste vi visa människor förtroende. Handlingar och val får konsekvenser som måste tänkas igenom innan beslut fattas. Detta sker givetvis under starten av företaget, samt i och med en registrering hos Skatteverket och då företagaren ska ange preliminärskatt mm.

Etiketter: , , ,

4 Comments:

Blogger Erik Rune said...

Exploateringen i offentligheten av utbjudna kvinnor. Hur tror du att barn påverkas av det? Vilka värderingar om kvinnor lär sig barn av det de ser? Även med lag om blottning framgår det vad det handlar om. Barn ser. Barn drar slutsatser. Är detta mindre viktigt? Hur väger du in att människors värderingar formas tidigt? Eller ska en stadsdel i Stockholm inte vara möjlig att vistas och bo i om man har barn?

söndag 3 april 2011 12:45:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Erik. Tack för din kommentar. Just exploateringen av nakna kroppar - oavsett de vore män eller kvinnor - skulle kunna uppfattas som att människor som inte valt att råka på dessa offentliga "nakenfisar" får sin frihet inskränkt. Det handlar ju om vad gemene man anser vara privat eller inte. Och vad vi önskar vara privat eller inte. Självklart måste man fundera igenom en ny lagstiftning utifrån olika aspekter. Mvh Helen

söndag 3 april 2011 17:55:00 CEST  
Blogger Erik Rune said...

Hej, Helen.

Det handlar inte bara som du skriver om exploateringen (=utnyttjandet) av prostituerades kroppar utan också om vad som kan hända med Stockholms stadsmiljö och relationerna mellan människor. Du är inne på den frågan men tar inte riktigt tag i den utan vill ha den till en "aspekt".

Om vi istället för att tassa runt prövar precis och exakt just denna "aspekt" på frågan.

Är alltså ett barn- och föräldraperspektiv på samhället under- eller överordnat liberala principer när liberalismen tycks innebära att man inför ett red-light-district i låt oss säga Vasastan?

Jag undrar om inte dina liberala principer i den här frågan går på tvärs mot vad du egentligen tycker och känner är rätt.

söndag 3 april 2011 19:08:00 CEST  
Blogger Matilda said...

Det blir alltid lite knepigt när liberaler ska prata om frihet i varenda aspekt. Speciellt när man har svårt att definiera vad frihet är och det alltid blir en debatt för valfrihet. Tror du att det är ett aktivt val dessa kvinnor gjort när de sålt sina kroppar och sexuella tjänster? Tror du att de hade agerat annorlunda om de hade ett annat val, och tror du framförallt att de är medvetna om att de faktiskt har andra möjligheter? Vi socialdemokrater sägs ofta vilja "stöpa alla i samma form" (hur då?), men är det inte liberalismen som tar alla för givet, som utgår från att alla har samma förutsättningar och därav kan göra kloka val som grundar sig på sin egen vilja? Fin tanke, men inte realistisk. För har man inte kunskap och förutsättningar så spelar det ingen roll om du har 147 val, för dig kanske det bara finns ett.

Så för det första, dessa kvinnor vill inte leva i detta (det gjordes en undersökning 2003 med 800 prostituerade i 9 länder, 89 % ville sluta, och de som gör det av egen vilja kan fan ge upp sin "frihet" för de som lider!)

För det andra, och det viktigaste, KROPPEN ÄR INTE EN HANDLINGSVARA ELLER EN PRODUKT! Vi lever i ett sjukt samhälle när vi anser att en persons rätt att köpa sex (för det handlar faktiskt inte om en persons frihet att sälja sex, läs på!)går före dessa kvinnors värdighet. Det är dumstridigt att påstå att det inte påverkar psyket. Men framförallt, vilket kallt samhälle vi har om kroppen ses som en möjlig handelsvara och allt ska gå att tjäna pengar på!

Det är förjävligt att det finns en marknad för att handla med kvinnor, mäns och barns kroppar, och vi politiker ska fan inte främja den. Istället borde vi erbjuda dessa kvinnor alternativ och utbildning. Varför inte ha jourer dit de kan höra av sig för hjälp med mat eller en räkning, och sedan vård eller stöd till att komma tillbaka till ett normalt liv? Svårare än så behöver det inte vara.

Ursäkta om det inskränker på er valfrihet, men friheten och värdigheten måste gå före.

//
Matilda Grebestam
Uppsala

tisdag 5 april 2011 22:41:00 CEST  

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter