lördag 7 april 2012

Glad påsk!


Jag önskar er - eventuella läsare - en glad påsk med gemenskap och god mat. Och att alla ofrivilligt ensamma på något sätt får någon att dela helgen med, om inte annat i föreningslivet. Jag vill dela med mig av en bild på ett brätte rosmarin, med tanke på att det blir örtmarinerad lammstek och rotfrukt i ugn här i Bromma.
Rosmarinen är odlad av min pappa. Brättet är en innovation som mina föräldrar initierade för några decennier sedan, för att kunna få till större och finare exemplar av vissa arter, som tex rosmarinen. För att kunden skulle få bättre kvalitet. När man planterar om växten från en nio-centimeters-kruka till en elva-centimeterskruka i ny jord blir växten ju större. Tack vare att man ställer de omplanterade växterna i brätten står de stilla utan att blåsa omkull, är lättare att vattna och sköta om och försäkras då näring.

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter