Markanvisning för upprustning Brommaplan
Idagt har vi kommunfullmäktige där en markanvisning för 850 nya lägenheter antagits. Brommaplan ska äntligen rustas upp och vår stadsdel kan välkomna nya brommabor. Jag höll följande anförande:
Jag skulle vilja tacka de politiker som tog beslut
om att bygga Brommahöjden, det sexton våningar höga huset
på Brommaplan. Höghuset som idag gör det lätt att
orientera sig i relation till Brommahöjden när man vandrar runt i
till exempel koloniområdet eller kommer med buss från Solna.
Brommahöjden syns från så många olika håll i
Bromma. Huset vittnar om att man närmar sig någon form av
centrum. Årsskiftet 2006-2007 började man uppföra
höghuset. Jag kunde följa uppbyggnaden hemifrån
vardagsrumsfönstret. Nog var det en härlig känsla att se de
första lamporna tändas i fönstren på höghuset
något år senare. Framförallt vill jag tacka de politiker
som tog beslutet för att man vågade bygga något högre
och tätare än de traditionella trevåningssmalhusen.
Brommahöjden smälter in, berikar och är ett modernt
årsmärke. Det är en symbol för den täta,
miljövänliga staden och banar väg för det beslut vi ska fatta idag.
Idag kan vi fatta beslut om att välkomna
ytterligare 850 individer, par eller familjer till Stockholm och Bromma då Brommaplan ska stå upprustad och klar. Brommaplan ska
bli en knutpunkt värd namnet och denna markanvisning är en del i
den riktningen. De 850 kommer flytta in till en växande stadsdel. De kommer bo
tätt, några steg till tunnelbana och bussar utan att behöva
fälla upp paraplyet.
Men vill de ta en skidtur har de en km till
Judarns naturreservat. Vill de ta ett dopp är det någon km till
Mälaren. Vill de ta en joggingtur i lövskog är det
någon kilometer till Kyrksjölötens naturreservat. Vill de
spela brännboll, fiska eller sola är det en km norrut till
Lillsjöparken. För den som vill promenera lite mer ostörd under
granarnas sus ligger Grimsta naturreservat längre västerut, en
cykeltur inom räckhåll. Den som vill rida har en kilometer till
stallet och vid Åkeshovs slott brukar parkteatern bjuda på
föreställning. Och där finns också ett arboretum.
För Brommaborna i stort kommer denna satsning bli ett lyft. Brommaplan är skev och sned och i stort behov av upprustning. Visst kommer det bli sju svåra år bland cementblandare och byggstängsel. Det kommer krävas överseende och god vilja för att ta sig till, via och från Brommaplan. Det folk kan trösta sig med är att det kommer bli fint när det är klart. Förebilden är Liljeholmen som ju verkar fräscht att bo i och är trevligt att besöka.
Positivt är att det som idag är parkeringshus ska byggas in i bussterminalen, så att även dagens parkeringshus kan bli bostäder. Dessa bilar slipper köra in i rondellen om de kommer från Ekerö och om de kommer från Vällingby-hållet slipper de halva rondellen. Det blir effektivt med cykel- och gångbron till Åkeshovshöjden, vilket gör att man slipper ett stopp på Drottningholmsvägen. Man kan hoppas att det blir någon fiffig trafiklösning som gör att man snabbt kommer in i parkeringshuset och slipper korsa Drottningholmsvägen. Det ska bli roligt att följa upprustningen av Brommaplan.
För Brommaborna i stort kommer denna satsning bli ett lyft. Brommaplan är skev och sned och i stort behov av upprustning. Visst kommer det bli sju svåra år bland cementblandare och byggstängsel. Det kommer krävas överseende och god vilja för att ta sig till, via och från Brommaplan. Det folk kan trösta sig med är att det kommer bli fint när det är klart. Förebilden är Liljeholmen som ju verkar fräscht att bo i och är trevligt att besöka.
Positivt är att det som idag är parkeringshus ska byggas in i bussterminalen, så att även dagens parkeringshus kan bli bostäder. Dessa bilar slipper köra in i rondellen om de kommer från Ekerö och om de kommer från Vällingby-hållet slipper de halva rondellen. Det blir effektivt med cykel- och gångbron till Åkeshovshöjden, vilket gör att man slipper ett stopp på Drottningholmsvägen. Man kan hoppas att det blir någon fiffig trafiklösning som gör att man snabbt kommer in i parkeringshuset och slipper korsa Drottningholmsvägen. Det ska bli roligt att följa upprustningen av Brommaplan.
Bifall till kommunstyrelsens förslag
Etiketter: Brommahöjden, brommaplan, Centerpartiet, stadsbyggnad, Stockholm
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Hem