lördag 16 mars 2013

Utökad skyddszon för Bromma hot mot höga hus

De centerpartistiska kommunalråden Anna  C Nilsson och Stefan Bergström skriver idag på DN Stockholmsdebatt om att Bromma flygplats har ansökt om dispens från Transportstyrelsen vad gäller att få större plan att landa och lyfta: Uppgradering av Bromma hot mot bostadsbyggandet

Om flygplatsen skulle få dispensen av Transportstyrelsen innebär det alltså att den sk skyddszonen skulle öka. Det skulle bli omöjligt att bygga högre i Sundbyberg och Solna, men också i västra Stockholm, i Bromma och över Kungsholmen, såvitt jag förstår. Flygplatsens intresse skulle då stå över det viktiga bostadsbyggandet, som vi i Stockholmscentern kämpar för ska ske på höjden. Vi vill ha en tät och miljövänlig stad. I den ingår högre byggnader för att vi ska både kunna bygga för att välkomna nya stockholmare och kunna reservera gröna ytor till naturreservat och parker som så väl behövs för utevistelse, rekreation, friluftsliv och spontanidrott.

Stockholm är en tillväxtregion för hela Sverige. Här finns och skapas jobb. Men hela tiden kommer vi tillbaka till att det behövs ännu fler bostäder i regionen. Staden ska markanvisa 4 000 lägenheter per år. Att bygga högre är ett sätt att få till fler bostäder när man ändå exploaterar mark. En utvidgning av skyddszonen för Bromma flygplats skulle hämma en sådan utveckling. Därför hoppas jag att Transportstyrelsen lyssnar till Nilssons och Bergströms önskan.

Etiketter: , , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter