tisdag 4 juni 2013

Centerpartiet är tunnelbanepartiet

Igår arrangerade Stockholmscenterns landstingsgrupp ett seminarium om tunnelbaneutbyggnad. Centerpartiet gick till val på att bygga ut tunnelbanan. Nu har det budskapet blivit i princip alla partiers. Partirepresentanter budar över varandra i önskemål om utbyggda sträckor.

En av regeringens förhandlingspersoner Catarina Håkansson Boman inledde med att berätta om förutsättningarna för utredningen. Man har tre ingångsvärden i förhandlingen: Att tunnelbana är prioriterat att bygga, att trängselskatten minskar trafik i innerstaden, samt att man vill ha en växande arbetsmarknadsregion som är mer tillgänglig. Förväntan på kommunerna att bygga fler bostäder om regeringen bidrar med medel till en utbyggnad av tunnelbanan är stor. Du kan följa förhandlingsarbetet här: www.stockholmsforhandlingen.se

Representanter från MTR och Veidekke deltog också. Veidekke redogjorde för sitt eget utarbetade förslag. MTR-representanten berättade om hur man jobbar med kundnöjdhet och en helhetsupplevelse för resenären, utöver punktlighet och effektivitet. I andra länder arbetar man med fastighetsutveckling i anslutning till tunnelbanan. Flera gånger poängterades att hela resekedjan är betydelsefull för kundupplevelsen. Där ser jag att man borde jobba mer med återvinningskärl i anslutning till tunnelbanan, så att det inte blir så skräpigt och resenärerna kan göra ytterligare miljönytta.

Det var en intressant, välbesökt och ur ett miljöperspektiv viktig centerkväll. Miljölandstingsråd Gustav Andersson höll ihop trådarna på ett bra och intressant sätt. Han poängterade att tunnelbana till Nacka via Södermalm är ett sätt att bygga ihop länet, skapa en större arbetsmarknadsregion och att tunnelbana till Barkarby skapar en mer socialt hållbar region. Givetvis är tunnelbana till Hagastaden av betydelse.

Jag skulle gärna vilja se att man utreder hur många ytterligare bostäder som kan byggas i Lövsta och i anslutning till det blivande naturreservatet Kyrkhamn om man förlänger gröna linjen med en station till från Hässelby Strand, kanske på sikt som en cirkellinje upp till Barkarby, om den förlängningen blir klar i ett första läge. Jag tycker också att man ska titta på hur gröna linjen kan effektiviseras i förorterna genom att bygga den på höjden, dvs utnyttja utrymmet ovanför tunnelbanan till ett annat trafikslag som tex snabbpendel - kanske i form av förarlösa tåg - mellan tex Vällingby och Alvik eller Farsta strand och Gullmarsplan.

Igår kunde man läsa om fotografier av stadsarkitektur från Stockholms tunnelbana.
Besök gärna Centerpartiet i Stockholm läns landstings hemsida.

Etiketter: , , , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter