söndag 18 augusti 2013

Mitt deltagande i medlemsomröstningen inför 2014

Engagemang och en vilja att påverka har alltid varit starka drivkrafter för mig. Inom politiken får jag utlopp för detta genom att arbeta för frågor som ligger mig varmt om hjärtat. Jag deltar därför i den rådgivande medlemsomröstningen inför såväl kommun- som riksdagsval. Jag hoppas att medlemmarna i Stockholmscentern hyser ett förtroende för mig som person och för mitt arbete som politisk representant. Det är också möjligt för icke-medlemmar att delta i det öppna primärvalet som sker parallellt med medlemsomröstningen. Efter djupintervjuer ska nomineringskommittén lägga fram sitt förslag på listor runt 10 november till nomineringsstämman, som äger rum den 30 november och där varje medlem har varsin röst.

Om jag får förtroendet att stå på någon av Stockholmscenterns listor kommer jag att driva en kampanj för grön frihet, företagarnas frihet och individens frihet med till exempel följande förslag:
  • GRÖN FRIHET. Bättre återvinning behövs, däribland hemhämtning av förpackningar, men också att kraven på tex kaffeindustrin ökar. Jag vill se mer information i viktiga miljöfrågor som tex EU:s avfallstrappa och om rådande luftkvalitet så att stockholmarna kan bidra med partikelminskningar. Jag föreslår också ett pantsystem för tex lågenergilampor så att återvinningsgraden ökar. Dessutom vill jag vara med och bidra till att riksintressets makt över Stockholm stads stadsbyggnad minskar, så att vi kan bygga den täta, hållbara staden. Det är absurt att vi i Bromma inte kan bygga en tvåvånings-förskola på grund av riksintresset och att brommabor måste ansöka om tillstånd för att anlägga en stödmur på sin egen tomt.
  • FÖRETAGARNAS FRIHET. I Annies anda behöver det bli enklare och mer lönsamt att driva företag. Ett viktigt steg är att ta bort den andra sjuklöneveckan, som Lööf föreslog i veckan. Men det krävs också reformer av arbetsrätten, att fackens makt minskar i lagstiftningen och ytterligare förenklingar vad gäller skatter, rapporter och avgifter. Tex skulle jag vilja se en modell där företagen betalar faktiska skatter, istället för preliminära.
  • Politiska reformer ska helst leda till INDIVIDENS FRIHET. Där platsar idéer om tex att sänka skatten ytterligare i Stockholm - för mer egenmakt. Med ett starkt civilsamhälle står sig Stockholm starkt. Pollenprognoserna måste säkras långsiktigt ekonomiskt. Barn måste i lagstiftningen få rätten till alla sina föräldrar.
Om du vill hjälpa till i min ev kommande kampanj får du gärna mejla mig: helen.tornqvist@centerpartiet.se Du kan också följa mig på Twitter: helentornqvist eller gilla min sida på Facebook. Jag finns även på Instagram i politiskt syfte. Varmt välkommen med ditt bidrag!

Johan Hedin har också bloggat om att han kandiderar till riksdagsvalet.

Etiketter: , , , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter