fredag 24 januari 2014

Lägre skatt ger vardagsfrihet


Idag skriver Maria Ludvigsson träffsäkert, men också informativt, en ledare om välfärden, dess resurser och synen på skatter. Enligt en rapport från Svenskt Näringsliv har resurserna till välfärden ökat. Budskapet till politiken är tydligt och något som jag länge har sagt: Det viktiga är hur resurserna används. Att vi fokuserar kvalitet och att kvalitet mäts och synliggörs. Ludvigsson poängterar att skatten inte bara handlar om kronor och ören, utan även om makt.

Alliansen har sänkt många olika skatter. Visst är kartan över skatter ett lapptäcke och skulle vara i behov av översyn och reformer, vilket Stockholmscentern beviljade en motion om på förra årets stämma. Men nog kan jag konstatera att vardagsfriheten har ökat då jag ser mitt utdrag ur taxeringsuppgiftsregistret. Jobbskatteavdraget som jag har fått under året är faktiskt lika stort som en månadslön. Med tanke på den välfärd jag dagligen får känns det helt okej. Städade vägar, subventionerad kollektivtrafik och farbara cykelbanor, tillgång till god vård, professionella pedagoger på sonens skola och fritidshem.

Jag och så många som mig har säkerligen använt slantarna till att dels spara lite, dels att konsumera lite mer. Nog kändes det härligt att kunna unna sig den där extra semestern till Uppsala i mellandagarna som dessutom vidgade sonens erfarenheter av såväl geografi som äventyrsbad och vikingatiden. Nog ger sänkt skatt mer vardagsfrihet.

(Med tanke på att jag har skrivit över 1500 blogginlägg på denna blogg skulle det inte förvåna mig om rubriken på detta inlägg återfinns på ett par som är skrivna tidigare. Men spelar det någon roll? Hör av dig med funderingar och feedback till helen.tornqvist@centerpartiet.se)

Etiketter: , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter