fredag 2 maj 2014

Bra med återvinning av julgranar

Det är trevligt med mejl som är personligt ställda och ger mig information om någon intressant miljöfråga. I veckan fick jag ett från Fortum som ville upplysa mig om den återvinning som sker av julgranar. Man skriver att tre miljoner granar slängs ut ur våra hem efter jul. "Om alla dessa återvanns skulle det räcka för att värma ungefär 4000 lägenheter under ett helt år." skriver Fortum.

Tyvärr har vi inte levande gran i vårt hem eftersom min allergi inte tillåter det. Men de granar som återvinns mals ned till flis och bränns för att bli fjärrvärme. En julgran ger energi till att tvätta tre tvättmaskiner, skriver Fortum.

Jag var i vintras i Falun helgen efter tjugondedag Knut och var riktigt imponerad över deras renhållningsteam som under helgen, såvitt jag kunde förstå, åkte runt extra för att hämta upp de utkastade julgranarna. Något som man får arrangera på egen hand, åtminstone i Bromma. En bra affärsidé till nästa år för någon företagsam miljövän som vill öka återvinningsgraden av julgranar i vår huvudstad.

Etiketter: ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter