torsdag 31 juli 2014

Hetslag ska omfatta transpersoner

Igår var det dags för Pridefestival. Jag fick återigen förmånen att stå i tältet och prata politik. Det är alltid väldigt roligt att vara i Prideparken, eftersom folk är glada och fria. Tävlingen om en centercykel drog in folk i tältet och det blev en möjlighet att prata politik lite allmänt, men givetvis i hbt-frågor. Jag fick möjligheten att samtala med Transföreningen FPES ordförande, vilket givetvis gav mycket.

SvD rapporterar idag att Centerpartiet vill ändra utlänningslagen för hbtq-personer som söker asyl. Det är väldigt bra. Ingen ska behöva lida för sin sexuella läggning. Självklart ska Sverige vara en fristad för den som är förföljd på grund av sin sexuella läggning. Samtidigt meddelar regeringen idag att man ska ändra lagen om hets mot folkgrupp så att det blir ett hatbrott att ge sig på en transsexuell: Hetslag ska omfatta transpersoner, vilket blir en viktig förändring.

Det finns mycket att göra inom hbt-frågor. Som att barnet har rätt till alla sin föräldrar, enligt förslag från Centerkvinnorna. Men mycket handlar om bemötandefrågor, som vi måste jobba med i skolan, i vården och mot våra medmänniskor. Det arbetet går inte att lagstifta fram, utan handlar om värderingar, samtal och attityder.

Jag vet att min lilla medverkan i både Pridepark och i tåget spelar roll. Både för att göra mina medmänniskor mer öppna, för att ge folk tillfälle att ställa frågor eller ge kommentarer som bemöts eller att visa att jag står upp för människors lika rätt och värde samt HBT-människors vardagsfrihet.

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter