måndag 28 juli 2014

Lööf inspirerar

Igår läste jag på Blondinbellas blogg att den person som inspirerar henne mest just nu är Centerpartiets partiledare Annie Lööf. Det är väldigt roligt att läsa att vår partiledare inspirerar andra kvinnor till företagsamhet och ledarskap. Jag är övertygad om att Lööf och vår politik slår an till en sträng hos unga väljare. Det märks inte minst då jag lämnar ut information om Centerpartiet då många unga tacksamt tar emot ett blad.

SvD publicerade ett personporträtt av Lööf häromdagen. En stor del av artikeln handlade om Ayn Rand och vad Lööf sade om författaren under sin aktiva tid i CUF. Det går tydligen inte att läsa på internet längre, så jag antar att det är någon form av grävande journalistik. Hur som helst lyder rubriken: Jag-budskapet ligger Lööf nära Jag blir väldigt glad över rubriken, för även den visar att Lööf är anti-jante i egen person. Jag tänker att det är en styrka att ha en partiledare som bottnar i partiets ideologi om självbestämmande och egenmakt. Lööf hyser en stark tilltro till individens möjlighet, vilket då uppenbart syns i hennes tal. Hennes engagemang för fler företag och viljan att skapa en bättre miljö är starka delar i hennes inre politiska kompass.

Jag var aktiv inom arbete för jämställdhet inom min tid i Vi Unga och då vet jag att Cecilia af Jochnik föreläste om att kvinnor kan anklagas om de talar alltför mycket om sin egen person. Hon uppfattas som egocentrisk, medan mannen snarare ses som självständig. Och kanske har det hänt något med jämställdheten och kvinnors möjlighet att stå upp för sig själva, för inte blev det någon uppståndelse kring denna artikel.

Den som är intresserad av att lyssna mer till Lööf kan gå på Prides partiledardebatt den 1 augusti kl 15-17 eller lyssna till hennes sommartal i Nyckelviken den 6 augusti.

Etiketter: , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter