tisdag 7 april 2009

Kvotering farligt för självkänslan

Jag har inte sagt mycket om Mona Sahlin som (S)-ledare. Jag tycker att (S)-rörelsen sköter det bäst själv och tycker det är sorgligt med personangrepp och mediadrev. Dessutom ogillar jag skitsnack om andra kvinnliga ledare. I mina ögon var hon en hjältinna som trots avgången 1995 stod upp för sina ideal, bar huvudet högt och synliggjorde glastaket i organisationen i sin bok. Som partipolitiskt oberoende nyvald förbundsordförande i Förbundet Vi Unga deltog jag i ett mentorprogram som LSU arrangerade. Jag önskade Mona Sahlin som mentor och hon tackade ja! Vi träffades en handfull gånger under året 1998-99 och hon fick mig direkt och indirekt att reflektera över flera saker inom ledarskap, jämställdhet och engagemang. Vad vi sa bygger på en ömsesidig respekt att inte skriva publikt, men nu kommer jag till den punkt som jag vill dryfta. Nämligen insikten om att kvotering inte är någon god metod.

När Göran Persson avsade sig (S)-partiledarskapet på valnatten 2006 talade han om att det behövdes en ny ledare och en ny typ av ledarskap. Ganska snabbt talades det högt medialt och i (S)-rörelsen om att det var en kvinna som behövdes. Media rapporterade om kvinnojakten: Wallström tackade nej. Messing var inte aktuell. Kvar stod Sahlin som kandidat. Hon tackade ja och skulle få sin revansch. Det var som en stor disch tillbaka på Persson som tidigare hängts ut som en av de som bortmanövrerat Sahlin vid partiledarskiftet efter Carlssons avgång. Hon tillträdde och (S)-rörelsen, media och även Alliansen jublade, dock av olika orsaker. Men hur är det att vara kvoterad till en plats? Hur ofta tvivlar Sahlin på sin kompetens för att hon kanske inte blev vald för att hon är kompetent, utan en representant för det kvinnliga könet? Hur ofta har folk i (S)-rörelsen dubbelt så höga krav på Sahlin som de hade haft på en man för att de menar att hon både ska representera det gamla och något helt nytt, sig själv och hela kvinnokönet? Valet av Sahlin som partiordförande är (S)-rörelsens ansvar. I Centerpartiet stod man inför den situationen att man hade två kandidater som konkurrerade mot varandra. Maud Olofsson vann över Lena Ek. På grund av sin kompetens och erfarenheter, men även entusiasm, lyhördhet och tydlighet. Jag tänker inte kommentera den Sahlin ÄR, utan snarare vad hon gör eller inte gör. Just nu är läget passivt då hon befinner sig i en kritisk ställning där det blir fel hur hon än gör (dubbelbestraffning). Man driver inte politik för att vara populär, utan för att det finns ett antal värderingar som man tror på och vill genomföra politiska lösningar omkring. Det finns en politisk drivkraft som kopplas till lyhördheten gentemot medlemmar och omvärld. Sverige mår bra av en stark regering och en stark opposition. Valberedningarna är ju jätteviktiga, för det handlar om att SE kompetenser, mångfald och potential i människor. När jag åt mat på tåget hem i söndags satt två män vid bordet bredvid. De var uppenbarligen medlemmar i en valberedning i någon organisation runtom i Sverige. Den ene sa "Men den...- hon är en fitta!" Den andre protesterade inte, utan samtalet fortsatte. Jag kände mig kränkt i det tysta dels för att valberedaren talade illa om en kvinnlig förtroendevald, dels för att han använde namnet på det kvinnliga könsorganet som skällsord. Fasiken vad jag ångrar att jag inte reste mig upp och sa: "Och du min herre är uppenbarligen lika oberäknelig som ett vekt, manligt könsorgan som sitter och talar skit om de individer du själv varit med och lagt fram som förslag till ett årsmöte eller en stämma." Men det finns väl någon mening med att jag inte sa det. Där kommer ju också problematiken med kvotering in. Det är ju inte så smart om valberedningar känner sig tvingade att välja in kvinnor och inte står för sina förslag. Kvotering är inte bra.

Etiketter: , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mona Sahlin är INFANTIL. Det håller ju för fan inte.

Wanja är värre än kung Ubu. Det håller inte heller.

tisdag 7 april 2009 kl. 16:56:00 CEST  
Anonymous Anonym said...

I kontrast till bortskämda oduglingar som Mona Sahlin och Wanja Lundby-Wedin tipsas följande:

http://nattljuset.blogspot.com/

se även:

http://kraxpelax.blogspot.com/

http://nattljuset.blogspot.com/

se även:

http://kraxpelax.blogspot.com/

På direkt förekommen anledning i form av av en bagatell terroristiskt uppdramatiserad av Kronofogdemyndigheten på GE Capitals uppdrag. Små människor skall till varje pris förnedras i den nya hänsynslöshetens Sverige.

tisdag 7 april 2009 kl. 19:43:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Kraxpelax. Dina åsikter får stå för dig. Jag förstår inte riktigt länkningen.

tisdag 7 april 2009 kl. 22:41:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter