torsdag 10 juli 2008

Miljöpartiet missar individfokus i förslag om studiehandledning

Miljöpartiets förslag om undervisning i engelska och matematik på modersmålet bygger på aktuell forskning (bra!), men är en försämring jämfört med idag. Alla barn med annat modersmål än svenska har idag enligt lagen rätt att få studiehandledning i ämnen på modersmålet: I Grundskoleförordningen står i kapitel 5: "Studiehandledning på modersmålet
2 § En elev skall få studiehandledning på sitt modersmål, om eleven behöver
det." Detta sker parallellt med eller utanför ordinarie lektioner. Ibland pratar studiehandledaren och eleven på svenska om ämnet, ibland på modersmålet. Ibland är studiehandledaren inne i klassen, ibland sitter han/hon och en eller flera elever i ett anslutande rum för att få stöttning. Det beror helt på situationen och de inblandade. Wetterstrand menar att elevunderlaget ska uppgå till minst fem personer, vilket gör att man ändå ser till kollektivet, tappar individfokuset. Sällan sker studiehandledning med fler än tre elever samtidigt, enligt min vetskap.

Centerpartiet ser också flerspråkighet som en stor tillgång. Centerpartiet beslutade på sin partistämma 2007 att vi vill "Att gränsen på fem elever slopas för modersmålsundervisning". Då ombuden tänkte att varje individ har rättighet till sitt modersmål, inte beroende av att fyra andra personer har intresse/rättighet.

På Stockholmcenterns stämma då vi antog ett skolpolitiskt program fördes också en diskussion om modersmålsundervisning. I programmet går att läsa:

"Modersmålslärarna har en viktig roll i att inventera nyanlända elevers läsförståelse och ämneskunskaper på modersmålet. För de flerspråkiga eleverna är modersmålsundervisningen grunden för ett gott resultat i övriga ämnen. I Stockholm ska alla elever som önskar modersmålsundervisning kunna få sina behov tillgodosedda, dock med samordning.
Språkutveckling för elever med svenska som modersmål ser annorlunda ut jämfört med andraspråkselevernas språkutveckling. Staden behöver göra en översyn av de tester som finns i skolorna för att rekommendera vilka diagnoser eller analyser som årligen bör göras utöver LUS.

  • Höj statusen för modersmålsundervisningen.
  • Gör en översyn av de tester som tillämpas på andraspråkselever."
Wetterstrand efterlyser mindre flum. Men vad vill hon ha? Fler pekpinnar? Där vi politiker lägger oss i och pillar i organisationen där de professionella vet bäst? Alliansen i Stockholm och Centerpartiet vill låta skolorna bestämma mer. De har bäst kunskap om sina elevers behov.

Etiketter: , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter