Miljöpartiet missar individfokus i förslag om studiehandledning
2 § En elev skall få studiehandledning på sitt modersmål, om eleven behöver
det." Detta sker parallellt med eller utanför ordinarie lektioner. Ibland pratar studiehandledaren och eleven på svenska om ämnet, ibland på modersmålet. Ibland är studiehandledaren inne i klassen, ibland sitter han/hon och en eller flera elever i ett anslutande rum för att få stöttning. Det beror helt på situationen och de inblandade. Wetterstrand menar att elevunderlaget ska uppgå till minst fem personer, vilket gör att man ändå ser till kollektivet, tappar individfokuset. Sällan sker studiehandledning med fler än tre elever samtidigt, enligt min vetskap.
Centerpartiet ser också flerspråkighet som en stor tillgång. Centerpartiet beslutade på sin partistämma 2007 att vi vill "Att gränsen på fem elever slopas för modersmålsundervisning". Då ombuden tänkte att varje individ har rättighet till sitt modersmål, inte beroende av att fyra andra personer har intresse/rättighet.
På Stockholmcenterns stämma då vi antog ett skolpolitiskt program fördes också en diskussion om modersmålsundervisning. I programmet går att läsa:
"Modersmålslärarna har en viktig roll i att inventera nyanlända elevers läsförståelse och ämneskunskaper på modersmålet. För de flerspråkiga eleverna är modersmålsundervisningen grunden för ett gott resultat i övriga ämnen. I Stockholm ska alla elever som önskar modersmålsundervisning kunna få sina behov tillgodosedda, dock med samordning.
Språkutveckling för elever med svenska som modersmål ser annorlunda ut jämfört med andraspråkselevernas språkutveckling. Staden behöver göra en översyn av de tester som finns i skolorna för att rekommendera vilka diagnoser eller analyser som årligen bör göras utöver LUS.
- Höj statusen för modersmålsundervisningen.
- Gör en översyn av de tester som tillämpas på andraspråkselever."
Etiketter: individ, Maria Wetterstrand, modersmålsundervisning, skolpolitiskt program, Stockholmscentern, studiehandledning
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Hem