lördag 28 mars 2009

Bildt bryr sig om Isaak

Carl Bildt ska träffa chefredaktörerna med anledning av uppropet om att frige Dawit Isaak. Bra. 54 000 hade skrivit under igår. Bra. Afrikas horn är uppe på agendan. I SvD (som jag tyvärr inte fick imorse) jämförs beskrivs att yttrande- och pressfriheten är lika dålig som Nordkorea - de sämsta på demokratiskalan. Nu måste Sverige och EU utöva det globala ledarskapet. Genom att inte betala ut pengar. Genom att föra en dialog. Genom att förhandla. Vi sänder alla en tanke till Isaaks familj. Målet borde vara att Isaak kommer hem till Sverige under 2009. Intressant: Dawit Isaak, yttrandefrihet, demokrati

Etiketter: , , ,

2 Comments:

Blogger Vonkis said...

Frågan jag ställer mig är om stoppade pengar är rätt väg att gå. För många år sedan fungerade den metoden hyfsat men idag gör det nog inte det. Men hur vi ska sätta press på Eritre istället, det vet jag inte heller... Inte är det lätt inte.

lördag 28 mars 2009 kl. 09:16:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Tack för din kommentar, Vonkis. Jag tror att man ska försöka på många sätt. Alla fredliga metoder som finns tillgängliga.

lördag 28 mars 2009 kl. 11:12:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter