onsdag 11 mars 2009

A-kassa för ALLA

Ja, jag skulle gladeligen börja betala A-kassa [Brännpunkt idag] om socialförsäkringarna sågs över och även började innefatta de egna företagare som vill ansluta sig. Särskilt i dessa bistra tider. Men som sagt, då måste A-kassan vara rättvis och innefatta alla former av människor. Och särskilt de som är hjältar och tar personliga risker och skaffar jobb åt oss andra. De som sätter in ett personligt kapital och mycket tid för att i starten och vid nyrekrytering jobba för liten lön. De som har svårt att hinna hämta ungarna på dagis för att de har alldeles för långa arbetsdagar. De som inte får bli sjuka. De som inte får bli skadade. De som blir ifrågasatta när de ska ta ut föräldrapeng och vab. (En taxiägare hade blivit kollad av Försäkringskassan sexton gånger under två år för att han vabat så ofta!) De som inte har någon uppsägningstid. De som inte har något personligt skyddsnät mer än sina kontakter. De som varje dag brinner för det de gör, för en idé de vill förverkliga. En idé som ofta förbättrar livskvaliteten för dig och mig. De som inte ens får mandat att bestämma vem de vill behålla i företaget när man måste skära ned, utan att det bestäms av en LAStiftning. Företagarna. Då skulle det kännas relevant för mig att betala A-kassan, för då kan vi börja snacka solidaritet.
Intressant: LAS, A-kassa, Centerpartiet, företagare

Etiketter: , , , ,

2 Comments:

Blogger Asgeir said...

Det finns faktiskt a-kassor för företagare. Dock vill jag i detta sammanhang passa på att tala om vad som hände mig själv när jag en gång var med i en sådan kassa. Det var Säljarna Riksförbunds som reklamerade med att man kunde vara med i förbundet även som egen företagare. I alla fall i sex månader. Just i den vevan hade jag ett jobb där jag på goda grunder misstänkte att min chef inte betalade in mina avgifter och hade därför bett om att få skriva räkning i stället. Samtidigt med detta (omkring år 2000) hade jag sällskap med en tjej i Danmark och flyttade så saktelig mer och mer dit, efter att ha bott några år där tidigare under nittiotalet. Jag anmälde mig därför till en dansk a-kassa och begärde överföring dit vilket efter mycket trassel gick igenom. Men precis när jag blivit medlem där stormade skattemyndigheten in hos min f.d arbetsgivare (som istället nu hade blivit "uppdragsgivare") och i augusti månad 2000 stod jag utanför en stängd dörr med sålda produkter för 450.000 kronor men ingen att lämna ordern till! Eftersom jag ju levde att den provision jag skulle få kontaktade jag genast min nya a-kassa (den i Danmark) och fyllde i alla papper. Jag fick också besked om hur länge jag skulle behöva vänta på pengarna. Jag väntade och väntade. Då visade det sig att idioterna i Säljarnas Riksförbund hade meddelat den danska a-kassan att dom tyckte att jag begärt övergång (som ju redan beviljats!!) för sent och att jag därför "varit med i fel a-kassa" och så fick jag inte ut ett öre plus att jag måste kvalificera mig för att bli medlem i en akassa igen i en situation där jag ju var arbetslös, inte hade fått pengar på tre månader och hade uttömt alla mina tillgångar! Att lita på denna "företagarvänliga" a-kassa visade sig alltså vara rena katastrofen och jag vill på det kraftigaste varna för denna organisation, alltså Säljarnas Riksförbund! Jag kontaktade dess chef, Rolf Laurelli, för att försöka få honom att ingripa och rätta till situationen men möttes av total ohjälpsamhet... jag vill inte trötta er, gott folk, med hur det kan kännas att råka ut för en sådan här sak när man är uppe i mogen ålder och inte exempelvis bara kan flytta hem till sina föräldrar igen! Men man blir mycket sint och måste verkligen lära sig att behärska sig... att lita på en a-kassa och en fackförening kan vara som att luta sig mot en gardin framför ett öppet fönster. Kanske enklast att lagstifta om nåt obligatoriskt för alla. Detta återkommer jag gärna till!

onsdag 11 mars 2009 kl. 18:39:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Asgeir! Tack för kommentaren. Jag är ledsen för att du hamnade i kläm i systemet. Mycket intressant. Den negativa nedskrivningen får stå för dig, men tror du att ett fackförbund hade hjälpt dig bättre?

onsdag 11 mars 2009 kl. 21:41:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter