söndag 1 mars 2009

LAS är låtsasrättvist

Att LAS måste moderniseras är viktigt för småföretagare, men också för större företag och samhället i stort. En vd för ett företag menar att jämställdhetsstrategierna gick i sank när han blev tvungen att säga upp de senaste anställda. Hans fina planer om rättvisa sprack. Jag blev själv uppsagd som sist in på en skola 2002. Det var det bästa som kunde hända mig i den situationen. Nu fick jag ett arbete som jag trivdes ännu bättre på och hade närmare till, men jag som hade den färskaste utbildningen och var den enda sjuttiotalisten med tillsvidareanställning bland fyrtio- och femtiotalisterna skulle bort. Den homogena gruppen blev ännu mer homogen. Fördelen för skolledningen var att man slapp välja/tänka och inte behövde ifrågasätta personal vilket hade skapat konflikt inom gruppen.

Lagen om anställningsskydd reglerar hur uppsägningar ska ske. Det spelar ingen roll om det sker enligt boken. Den som blir uppsagd kommer i alla fall att försättas i chocktillstånd och anklaga sig själv och känna sig oerhört felbehandlad. Men om LAS moderniseras utarmas inte företagen och arbetsplatserna och de anställda kommer att anstränga sig lite, lite till för att göra ett riktigt bra jobb. Inte genom rövslickeri, utan genom att ge konstruktiv kritik till ledningen och utföra arbetsuppgifterna extra väl. Och det är väl precis vad som behövs i finanskrisens konkurrens.

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter