fredag 31 juli 2009

På plats i Pride Park

Idag bevistade jag och Ann-Sofie Persson Pride Park för att diskutera kyrkovalspolitik med väljare. Fredrick Federley var där. Vi fick också sällskap av Karin Ernlund, som är ordförande för Centerstudenter och sedermera Gustav Andersson.

Det är alltid roligt att möta potentiella väljare. De allra flesta var inte medvetna om att det är kyrkoval om 1,5 månad. Alla var inte medlemmar i Svenska kyrkan, men min approach var "Ska du rösta i kyrkovalet?". Ungefär hälften svarade ja och man fick sig en liten chat. Folk var mer avslappnade och mottagliga än ute på stan, såklart. Sedan var det många som sa att de vill ha en mer öppen kyrka, för att känna sig riktigt välkomna. Ett antal undrade vad politiken har att göra i kyrkan. Jag menar att detta är det sista kyrkovalet, så jag ska köra så det ryker och motionera om att kyrkan helt ska frigöra sig från staten. Många tog mitt personvalsblad och sa sig tycka att det var bra saker jag kämpar för. Själv lärde jag mig en del om transpersoners villkor och våndor, mötte en gammal universitetslärare, en fd elev, en centerbloggare, en fd Vi Unga-it och många, många par som stolt sa "vi tar en broschyr - för vi hör ihop!"

Imorgon är det Pride-parad. Jag hoppas att många centerpartister med vänner och familjer deltar i tåget med samling i Humlegården kl 12.30. Det är ändå årets största manifestation för alla människors lika värde och rättigheter. Och vi gör det oavsett sexuell läggning, för våra vänner, anhöriga och människovärdet självt.

Etiketter: , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter