fredag 8 januari 2010

Rasism gör mig rasande

Jag blir rasande när jag läser vilket beslut Berlusconi i Italien har fattat tillsammans med det främlingsfientliga partiet Lega Nord: Att skolklasser endast får bestå av 30 % elever med utländsk börd. För integrationens skull.

Men integration kan inte tvingas fram. Det är en känsla som kommer inifrån i tron på sig själv och sin familj, önskan om att få göra rätt för sig, lära sig språket och lyckas. Det får man genom empowerment, inte genom piskor eller märkningar. Genom höga förväntningar, god samverkan med föräldrar och genom att bekräfta bakgrunden och modersmålet som något positivt.

Beslutet kommer att peka ut grupper och syndabockar. Stämplingen stigmatiserar grupperna, menar jag. Dessutom drar man alla över en kam. Man säger indirekt att alla med utländsk bakgrund talar dålig italienska. Alla är dåliga i skolan. Alla är en brist. Därför måste de blandas upp.

Landets ledare ställer grupper emot varandra och hetsar till bråk, menar jag, som också skett under dagen. Orsakerna till dagens immigrantupplopp verkar oklara, men i ett hårt samhälle blir medborgarna hårda. Ett sådant samhälle vill inte jag ha i Sverige. Läs mitt blogginlägg om svenska som andraspråk och en av mina artiklar på Newsmill i frågan som publicerades 11 sept 2009.

Etiketter: , ,

3 Comments:

Blogger Unknown said...

"Men integration kan inte tvingas fram."

Sant. Men inte heller mångkultur kan tvingas fram.

Skynda långsamt, du vet.

lördag 9 januari 2010 kl. 05:06:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Guston och tack för din kommentar. Mångkulturen är ju något som i Sverige under sekel har vuxit fram pga människors giftermål, asylrätt och arbetskraftsinvandring tex av finnar och jugoslaver. Mvh /Helen

lördag 9 januari 2010 kl. 09:32:00 CET  
Blogger Erik Rune said...

Ingen mångkultur "tvingas" fram. Humanister måste se upp med försåtliga ordval och övertalningsdefinitioner från visst håll i den här frågan.

lördag 9 januari 2010 kl. 10:23:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter