tisdag 29 mars 2011

Brev till riksvalberedningen

Bromma 2011-03-29 Till Centerpartiets riksvalberedning

Hej!

Jag skriver med anledning av ert arbete inför höstens partistämma. Jag vet inte hur ni planerar, men om ni tänker föreslå stämman att välja en vice partiordförande skulle jag vilja anmäla mig som kandidat, då jag tror att jag är rätt person att vid sidan av Maud Olofsson leda det arbete som nu måste till i Centerpartiet.

Arbetet med det nya idéprogrammet är avgörande för framtiden och jag vill gärna vara delaktig. Under processinriktade träffar runtom i Sveriges städer och byar kan vi möta medlemmar och andra intresserade som vill vara med och forma en frihetsvision för Sverige. En vision som har rötterna i vår hundraåriga tanke om rätten till ägande och individens frihet. Utifrån det programmet kan vi skapa en politik, som leder oss till valseger med Alliansen i valet 2014 för att bygga det framtida, fria Sverige. Ett Sverige som bygger på näringsfrihet, yttrandefrihet, grön frihet och vardagsfrihet – individens frihet. Ett Sverige där alla människor har lika värde, möjligheter, rättigheter och skyldigheter. Ett additivt samhälle där varje individs förmåga och drivkraft tas tillvara. Ett Sverige som är varmt och öppet med stort ansvarstagande av det civila och där individer tillåts att växa.

För att bli ett öppet, transparent parti där människor får växa måste vi leva som vi lär. Förnyelseprocessgrupperna är ett första steg att lyssna och ta till sig tankar utifrån. Liknande träffar ute i landet, där varje medlem och sympatisör blir lyssnad på blir viktiga. Där centerföreträdarna visar upp och formulerar vad de är stolta över. Där positiva exempel sprids vidare till andra kommunkretsar och där ideologin står i centrum.

1998 deltog jag i egenskap av förbundsordförande för Vi Unga i ett mentorskapsprogram i vilket jag satte upp mål för mitt liv. Jag skrev att jag alltid ska vara min egen ledare, gärna i samverkan med andra. Jag vill vara ödmjuk som ledare och människa. Jag ska våga ifrågasätta när det behövs och alltid stå för mina värderingar och ideal. Min positiva inställning till livet, min förmåga att entusiasmera, mitt samhällsengagemang (särskilt för barn och ungdomar, jämställdhet och mångkultur) och mina talanger i tal och skrift ska komma till bästa nytta för samhället. Dessa rader är fortfarande riktlinjer för mitt bidrag här på jorden.

Mina tio år som lärare i förorten är en god erfarenhet inom ledarskap, pedagogik, kommunikation och människokännedom. Jag har lärt mig otroligt mycket av, om och med mina elever och deras föräldrar. En annan aspekt är att jag har varit anställd i offentlig sektor så jag ser vad beslut betydde i praktiken för mig och mina kära kollegor. I mitt företag lär jag mig nu företagande, försäljning och företagsekonomi. Jag hoppas kunna driva firman vidare, då det ger mycket energi.

Jag är född i Bromma och bor här sedan 1997, men har en del av mitt hjärta i Vingåker, där jag är uppvuxen i familjeföretaget. Därför vill jag vandra på både bygata och boulevard. Jag vill tvätta bort Centerpartiets stämpel om att det finns en konflikt mellan stad och land.

Jag gick med i Centerpartiet 2004 och har deltagit i fem valrörelser. Jag ser att integritetsfrågan är lika engagerande för dagens unga, som kärnkraftsfrågan var på 70-talet. Jag vill bidra till att förena de olika intressena. Min kompromissvilja kan vara en fördel i vissa tillfällen, men säkert ligga mig i fatet ibland.

För närvarande har jag förmånen att få vara förtroendevald i Stockholm, där jag sitter i kommunfullmäktige, Utbildningsnämnden, Bromma stadsdelsnämnd och kommunstyrelsen. Jag ser vad rikspolitiken innebär för kommunerna och individernas vardag och börjar också förstå sammanhanget med de internationella bestämmelserna.

Givetvis inser jag att bedömningen och granskningen av mig som person och förtroendevald börjar i och med att jag klickar på ”sänd” av detta mejl. Jag är redo för det.

Med hopp om positiv och rättvis behandling,

Helen Törnqvist

Etiketter: , , , ,

4 Comments:

Blogger Sara_TT said...

Åh vad skönt att du vill och vill berätta detta öppet! Refreshing i dessa tider.

tisdag 29 mars 2011 kl. 13:58:00 CEST  
Blogger Niklas Starow said...

Intressant och riktigt befriande att se folk anmäla sig frivilligt till poster :)

tisdag 29 mars 2011 kl. 14:41:00 CEST  
Blogger Erik Rune said...

Hej, Helen. Centerpartiet kan säkert må bra av din outsinliga energi som jag alltid undrar varifrån den kommer. Att nominera sig själv är också rätta tag, inte minst efter all den förvåning som socialdemokraterna mötte när folk iakttog deras kandidaters hemlighetsfulla beteenden. Sedan är det en annan sak att jag hoppas att centerpartiet förändras till det bättre och då kanske det finns c-kandidater med en annan politisk inriktning än din som blir aktuella. Men med det sagt vill jag som din bloggföljare ändå önska dig lycka till :)

tisdag 29 mars 2011 kl. 18:21:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Sara, Niklas och Erik! Tack för era kommentarer och glada tillrop. De värmer. Mvh Helen

tisdag 29 mars 2011 kl. 21:11:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter