tisdag 1 mars 2011

Bygg gärna högt vid Linneduken

Magnus Andersson tar till orda vad gäller bostadsbyggande. Han menar att det handlar om mod att driva en politik som främjar bostadsbyggande på bekostnad av någon annans utsikt. Att vi måste våga se villaägaren som får sämre utsikt i ögonen. Mod eller inte - nog är det civilkurage att leva som man lär även inom politiken. Det är inte alltid lätt och betraktas inte alltid som helt rätt, men måste ses som det riktiga.

Det handlar också om att ha en politik för byggande. Det har Stockholmscentern. Men däremot, vilket Albin Ring Broman pålyser, måste plan- och bygglagen förändras så att överklagandemaskineriet inte sätter käppar i hjulen. Att människor överklagar en välbehövlig skola i Hammarby sjöstad, vilket gör processen försenad och i längden fördyrad, känns för den stora gruppen onödigt. Här måste friheten för individen (den som överklagar) kontra friheten att få tillgång till skola enligt närhetsprincipen i framtiden ställas mot varandra.

Stockholmscenterns distriktsordförande Per Ankersjö har länge talat om att bygga på höjden. Nu intensifierar han arbetet med att bygga än mer miljövänligt. Det är roligt att se filmexemplet från Beckomberga i hans blogginlägg. (Som kuriosa platsen där jag bodde mina första år.)

Här i trakten finns det byggplaner i Linneduken, där bollhallarna står nu. Läget är perfekt för att bygga på höjden och kommer att rimma väl med Brommahöjden som ju är inglasad och så hög som ett höghus kan bli här i närheten av flygplatsen, såvitt jag förstått. En lokal kampanj pågår för att stoppa höjdbygget: Läs tretton våningar. Argumenten är en utsikt från en lekplats, skugga på husen på andra sidan Drottningholmsvägen mm.

Med respekt för de engagerade som också bloggar kan jag ändå inte hålla med dem. Jag avstår gärna från min brännande lunchsol till förmån för några lägenheter och fler våningsplan. Tänk - min lunch kanske till och med blir mer behaglig att inta på balkongen då det blir lite skugga. Jag tycker att det är viktigt att använda platser nära kollektivtrafikpunkter och naturreservat för byggande. Det är ju där människor vill bo, så att livet blir smidigt. Som vid Brommaplan.

Johan Hedin och Christian Ottosson bloggar också.

Etiketter: , , , , ,

1 Comments:

Blogger Erik Rune said...

Det här med skuggan är ett återkommande argument mot höga hus. Jag har så svårt att ta det på allvar eller ens förstå det. Hur menar de egentligen, dessa skuggrädda personer? Argumentet verkar så lättviktigt jämfört med fördelarna av att bygga högt.

tisdag 1 mars 2011 kl. 17:56:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter