tisdag 15 mars 2011

Kvalitet och vinst i välfärden

Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson tar idag på DN debatt parti för kvaliteten i vård och skola på ett föredömligt sätt. Det är en viktig aspekt av vinstdebatten han för. Arthursson skriver:

"Vinsten kan vara en drivkraft. Men oftast är det andra starka drivkrafter som ligger bakom, framför allt att få pröva sina egna idéer om hur kvaliteten i skolan kan höjas. Mångfalden uppmuntrar innovationer och leder till högre kvalitet. Frågan som skeptikerna bör ställa sig är om privata högstadieskolor och vårdcentraler generellt uppnår bättre resultat trots eller tack vare möjligheten att gå med vinst."

Johan Hedin bloggar också.

Etiketter: , , , , ,

3 Comments:

Blogger Erik Rune said...

Hej, Helen. Skapar inte kärnkraftsolyckan i Japan oro i centerpartiet internt? Jag tycker inte det märks så mycket. Hasse Lindqvist har ett förslag till partiledningen om ett 5-årigt stopp för beslut om nya kärnkraftverk. Men Per Ankersjö tycker att man inte ska debattera kärnkraft alls. Vad beror det på? Är det för att han oroar sig för oenighet i partiet? Eller är det bara att han tycker att det är svårt att försvara centerpartiets nuvarande ja till nya reaktorer "att leva med"? Centerpartiet är det viktigaste partiet i Sverige med sin tidigare negativa inställning och nuvarande kärnkraftsvänlighet. Och c-bloggarna skriver om allt möjligt annat, bara inte om kärnkraft! Som om allt var som vanligt. Är allt som vanligt? Håller Tokyo på att utrymmas? Vad säger den mänskliga inlevelsen? Jo, att Tokyo kunde vara Stockholm.

Om centerpartiet inte hade något problem alls med kärnkraftsfrågan, skulle inte då du och andra centerpartister skriva massor om kärnkraft just nu? Men det gör ni inte. Opportunistiskt sett funkar kanske inte "ersätta-gamla-med-nya" så bra i opinionen just nu? Eller vad är det frågan om?

tisdag 15 mars 2011 kl. 20:43:00 CET  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Erik. Tack för din kommentar och dina frågor. Jag har läst kommentaren och även sett att du också skrivit ett öppet brev till mig, vilket jag inte läst. Jag har inte möjlighet att under dagen besvara detta och har dessutom en deadline ikväll. Jag hoppas att under morgondagen kunna besvara dig. Vänliga hälsningar, Helen.

onsdag 16 mars 2011 kl. 08:42:00 CET  
Blogger Erik Rune said...

Hej, Helen och tack för ditt svar på mitt öppna brev. Jag har besvarat det som du kanske redan har sett. Jag följer centerpartiets utveckling med fortsatt intresse.

fredag 18 mars 2011 kl. 18:57:00 CET  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter