tisdag 12 juli 2011

Pension är en frihetsfråga för framtiden

Idag skriver Richard Gröttheim, vd för sjunde AP-fonden, på DN debatt att tre av fyra inte vet hur mycket de kommer att få i pension. Det är en frihetsfråga för framtiden, menar jag. Vi vill var och en veta att vi och våra nära och kära har ett drägligt liv på ålderns höst.

Jag är en av de 75 % svenskar som inte har en aning om pensionspengarna kommer räcka. Fortfarande i början av arbetslivet - med drygt 25 år kvar till pension - är det svårt att utläsa av alla de pensionsbesked som kommer hur mycket jag kommer kunna leva på när jag sagt upp mig för sista gången eller avslutat mitt företag. Ja, alla pensionsbesked med rekord i förkortningar: PPM, SPP, Fora, KAP-KL/PFA, Kåpan, ITPK och det privata sparandet. Trots att jag har varit på informationsträffar för att förstå bättre ändrar sig också informationen och villkoren med antalet arbetsgivare. Dagens pensionssystem tycks inte vara gjort för dagens arbetsliv.

Efter att ha haft ett antal arbetsgivare är småpengar låsta hos olika pensionsförvaltare. Jag kommer att få 7 kr/månad från Kåpan pensioner. Det är inte jag som valt Pensionsvalet PV AB att administrera pensionsvalet, utan kommunen där jag arbetade. Dock har jag valt Länsförsäkringar som min förvaltare. Att 3 kronor finns hos Fora gör inte någon större nytta, utan minskar med åren. Förflyttning är omöjlig, har jag förstått. SPP minskar varefter åren går på grund av administrationsavgifter. Det enda som växer är mitt privata sparande i Swedbank. Jag vet också att jag hos Swedbank kan byta fonder - vilka jag aktivt valt. Men också att jag skulle kunna upphöra med detta pensionssparande och därefter byta förvaltare.

Jag anser brukaren vid en anställning borde få bestämma var hela pensionsinsättningen skulle göras av arbetsgivaren. Då kunde det vara möjligt att byta pensionsförvaltare helt och hållet på ett enkelt sätt. Det skulle också vara möjligt att arbetsgivaren sätter in pensionssparande enbart till min privata förvaltare. Risken är väl om människor gamblar med sin pension och blir helt utan i slutändan, men någon form av säkerhetscertifiering borde göras av förvaltarna, vilket säkerligen sker redan idag. Vid företagande måste personen ifråga själv ta ansvar och bestämma hur mycket och var pengar ska sättas in.

Solveig Zander är pensionstaleskvinna för Centerpartiet. Jag minns fortfarande hur hon pensionsbloggade för några år sedan.

Etiketter: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter