torsdag 2 augusti 2012

Kul att diskutera politik i Pride-tältet

Pride-festen - för människors lika värde och rättigheter - har dragit igång. Som arrangörer för Centerpartiets del är HBT-nätverket. Jag fick förmånen att stå i centertältet igår för att möta väljare. Pridefesten är en internationell fest med besökare från jordens alla hörn. Jag fick möjlighet att prata med NY-bor, personer från Ryssland, Danmark, Israel och även en person som kommit från Afrika för att få inspiration till sin förbjudna kamp mot homosexuellas rättigheter. Givetvis var det också stockholmare som ville diskutera stadsbyggnad och landsbygdsbor som ville diskutera hur vi kan få fler bostäder i Stockholm då de själva önskar fly en ort där det är svårt att stå upp för sin sexuella läggning.

Till stor del tack vare Centerpartiets budskap om hållbarhet ville många diskutera miljöfrågan och vad vi gör för att förbättra miljön. Många ungdomar ville diskutera skolan och betygssystemet. Några visste inte vad politik är och ville ha reda på detta. Några ville prata om Tillväxtverkets vidlyftiga utsvävningar vad gäller representation. Annie Lööf fick beröm för sitt kraftfulla agerande. Att diskutera företagande kräver dock en del eget arbete för att få in folk på det spåret.

Ett par ville diskutera fiske i Östersjön. Centerpartiet tillsatte redan 2010 en Havsmyndighet som fick en miljard kronor för att arbeta för att tex bevara torskbeståndet. En återhämtning har skett. En annan fråga som i och för sig mer gäller biologisk mångfald än fiske är den som Lena Ek lyfter idag om att regeringen vill stoppa handel med levande amerikanska humrar för att rädda den svenska hummern som art.

Här hade jag haft en länk till Centerpartiets hemsida om att Centerpartiet är på Pride - om det funnits någon artikel om just detta på hemsidan.

Det är alltid roligt att delta i Pride-parken. Dels träffar man många trevliga, intressanta människor, dels är det ett bra ställe att prata politik på. Pride-festivalen behövs. För att krossa fördomar och ge unga förebilder som vågar stå upp för den de är. Det är fortfarande mer psykisk ohälsa bland HBT-unga än hos heterounga. Det är fler bland HBT-unga som begår självmordsförsök. Det är fler bland HBT-unga än i gruppen heterounga som får stryk i hemmet. Det är oacceptabelt. Anna C Nilsson kämpar mycket medvetet i dessa frågor och hade en bra debattartikel i frågan i Folket. Hon skriver också i QX om en ny föräldraförsäkring, som Centerkvinnorna driver. Kunskapen och lyhördheten måste bli större i skola och elevhälsa. En elevhälsa på nätet som förbereds i Stockholm kan vara bra.

Redskapen finns i skolan att stoppa mobbning. Lärarna ska agera samma dag som mobbning upptäcks, enligt nya skollagen. Läroplanen är mycket tydlig med att diskriminering inte får förekomma pga sexuell läggning.

Att stå i Pride-tältet är också ett sätt att uppdatera sig på HBT-politiken. HBT-nätverket följer med oro utvecklingen i Ryssland. Man menar att det ska vara möjligt för en lesbisk kvinna att donera ägg till sin partner. På så sätt kan den ena mamman vara biologisk mamma och den andra genetisk. Centerpartiet menar också att Smittskyddslagstiftningen måste ses över, men att informationsplikten måste finnas kvar. Anledningen är mycket enkel: En persons frihet ska inte inskränka på någon annans frihet. Läs gärna Anders W Jonssons om Smittskyddslagen.

Det är fortfarande ovanligt att se ett homosexuellt par hålla varandra i handen på Brommaplan. När det blir en vanlig syn och när jag och andra inte hajar till och tänker: "Jaha, här är ett homosexuellt par som öppet visar sin kärlek - så vackert!" - då är fördomarna krossade i vår del av stan. Jag hoppas att det för min sons generation kommer vara mer naturligt med mångfald även på kärleksfronten. Även på mindre orter runtom i Sverige. För individens frihet.

Etiketter: , , , ,

3 Comments:

Blogger Erik Rune said...

"Jag fick förmånen att stå i centertältet igår för att möta väljare. Pridefesten är en internationell fest med besökare från jordens alla hörn."

Ursäkta om jag märker ord, men det där med "väljare" och valda är så ensidigt och begränsande (dina eventuella väljare kommer för övrigt inte från jordens alla hörn). Så här menar jag: politik är större än att rösta vart fjärde år: man kan också vara partimedlem, man kan vara politiskt aktiv i olika enfrågerörelser, man kan föra fram sin mening på många olika sätt. Under Pride t ex kanske folk kommer fram till dig även i andra egenskaper än väljare och vill diskutera politik utan tanke på att rösta för det är långt dit ännu. Och jag tror också att du diskuterar bättre med andra människor om du vill se dem som något mera än blott och bart väljare.

Hälsar Erik (som följer bloggen men inte alltid ger sig till känna)

lördag 11 augusti 2012 kl. 19:34:00 CEST  
Blogger Helen Törnqvist said...

Hej Erik! Så glad jag blir att du kommenterar mitt inlägg. Det känns lite tryggt att ha dig här som läsare :) Du har rätt i att uttrycket väljare är lite väl trubbigt och enkelriktat. Jag gillar själv uttrycket "brukare", men det är ju mer inriktat på beställar-utförar-perspektivet dvs att man är skattebetalare och använder sig av välfärden. Medborgare gillar jag inte. Varför inte helt folk prata om bybor eller använda sig av det generella "folk"? Mvh Helen

söndag 12 augusti 2012 kl. 15:06:00 CEST  
Blogger Erik Rune said...

Hej, Helen. Ja, tänk att jag kan vara trygghetsskapande! Sympatiskt också och riktigt centerpartistiskt att införa ordet "bybor" istället för "medborgare". "Folk" är inte dumt, det heller. Jag tror att det behövs ett bredare ord än "brukare", "väljare", "kund", "skattebetalare" osv. För egen del på min vänsterkant trivs jag bra med ordet "medborgare" som jag uppfattar som det äldsta borgerliga ord som finns med denna breda innebörd, "citoyen" på franskt vis, och som jag vet också gärna används av nutida konservativa. Men ... varför inte också "bybor"! :)

söndag 12 augusti 2012 kl. 18:34:00 CEST  

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter