Rätten för gymnasiesärskoleelever att växa
Igår fick jag förmånen att göra ett studiebesök hos den nystartade
gymnasiesärskolan "KungSaga" som huserar i Gamla stan i Stockholm. Två
engagerade lärare har tillsammans med en fd elev tagit initiativet till att
starta skolan som har en estetisk inriktning. Med mål att undervisa 40 elever
startar de i höst i liten skala med 7-10 elever i årskurs 1. Ämnesintegrerat och
gentemot kursplaner för särskolan ska eleverna växa med kunskaperna under de
fyra åren och när de går ut gymnasiet vara redo för att bo själva, driva en
daglig verksamhet och känna till rättigheter och skyldigheter som man har i
samhället. Genom att arbeta ämnesintegrerat kan lärarna lära ut matematik i hem-
och konsumentkunskapssalen. I samverkan med studiecirklar kan de
bildintresserade eleverna få måla kroki i ett sammanhang där andra än jämnåriga
finns med. I teaterns form kan svenska och engelska läras ut. Under sista året (i fjärde klass) ska eleverna ha entreprenörskap på schemat samt testa att driva en egen daglig verksamhet som de skulle kunna fortsätta med efter skolan. Där de kan vara med och anställa den personal de vill ha som ansvarig och jobba för sig. Jag fick en god inblick i hur det är att starta en skola i liten skala.
I min ungdom kände jag en pojke som var begåvningshandikappad. Jag vet att
hans mamma i den lilla kommunen fick strida för att han skulle få den utbildning
hon önskade åt honom. Hon fick gehör från politiken, pojken fick en god utbildning tack vare en Waldorff-skola. När jag träffar den engagerade gruppen på KungSaga får jag
bara inom loppet av en halvtimma förståelse för hur komplicerat och kränkande
det kan vara att ha ett begåvningsfunktionsnedsättning. På grund av fördomar, okunskap
och rädsla, men också den kultur som lite grand tyvärr finns kvar kring särskolan och
dess elever.
För mig är det oacceptabelt att en god man som är utsedd av
Överförmyndarnämnden inte gör sitt jobb och på så sätt utsätter en individ - som
är så beroende av andra - för risken att falla utanför samhällets ramar. En god man måste
ha kunskap och engagemang i förståndshandikapp för att göra ett bra jobb. Jag
har också svårt att förstå att en begåvningshandikappad inte får bo tillsammans
med sin partner. Och jag inser att stadsdelsnämnden inom ramen för LSS har ett
stort och viktigt ansvar för fritid, gruppboende, socialtjänst vad gäller dessa
personer. Att kontakten mellan kommuner vid tex flytt måste fungera. Jag förstår
att den sk dagliga verksamheten kan genomföras i ett meningsfullt sammanhang där
individerna får växa till sin fulla potential. Att valfriheten för gymnasiesärskoleelever med särskilda intressen och begåvningar inom estetiska ämnen nu ytterligare ökar i Stockholm.
Etiketter: entreprenöriellt lärande, funktionsnedsättning, gymnasieskolan, skola, Stockholm, särskola, växa
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Hem