söndag 12 augusti 2012

Unga får växa i Vi Unga

Är det något som stärker mig i mitt engagemang är det att se unga växa med sina uppdrag. Detta har jag med mig från mitt mångåriga engagemang i Vi Unga, från 1988 då jag och vännerna i Vingåker startade en klubb, via Södermanlands-distriktet där jag var distriktsordförande 1991, till förbundsstyrelsen 1993-2001 då jag avgick som förbundsordförande och efterföljande uppdrag som distriktsledare på ett riksläger och ordförande för valberedningen i Stockholms Vi Unga. Det var länge sedan, men en stor och viktig del av livet där jag fick pröva alla egenskaper som jag idag har med mig i både mitt politiska arbete och mitt eget företag.

Igår fick jag besöka förbundsstämman och -festen i egenskap av veteran/gamling/räv. Jag möttes av ett skickligt gäng som håller fanan högt i att arrangera och fostra i demokrati. Det var roligt att se hur parollen "ungdom leder ungdom" fortfarande gäller. Framför allt var det tänkvärda ord som en representant från Kalmar Vi Unga lade fram med anledning av att det distriktet hade ökat medlemsmässigt. Hon berättade med inlevelse och detaljrikedom hur man satsat på att besöka och att ringa föreningarna. På så sätt hade föreningsledamöterna blivit sedda, vuxit och i sin tur rekryterat flera medlemmar. Underifrånperspektivet i ett nötskal!

Det var också en fröjd att se hur ledarna synliggjorde personer som hjälpt till och bidragit till arrangemanget, vilket är en viktig del i ledarskapet för att bekräfta engagemang och ideellt arbete.

Vi Unga är ett partipolitiskt och religiöst obundet ungdomsförbund som finns över hela Sverige. Enligt Ungdomsstyrelsen är drygt hälften av alla unga medlem i en förening.

Etiketter: , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter