tisdag 6 november 2012

Vikten av ungdomars engagemang

Idag fick jag förmånen att tala för sextio elever hos Stockholms idrottsgymnasium. Rektor Klas Westholm hade bjudit in mig för att tala om ungdomars engagemang inför att förstaklassarna skulle debattera varandras motioner inom ramen för Ungdomsparlamentet. Det är ett kärt ämne och jag sade följande:

"Tack för att jag får komma hit och prata med er om ungdomars engagemang. Mitt budskap idag är att du ska engagera dig som ung, eftersom det ger dig mycket både nu och då du blir vuxen.
Jag heter Helen Törnqvist och har förmånen att vara ledamot i Stockholm stads kommunfullmäktige för Centerpartiet.

Att unga engagerar sig är viktigt för samhället i stort, men också betydelsefullt för den enskilda individen. Jag vill berätta för er vad mitt engagemang som ung har betytt för mig som vuxen.
När jag var ung i slutet av 80-talet och i början av 90-talet deltog jag i olika sportaktiviteter: Luftgevär, tennis, fotboll, jazzdans, volleyboll. Bakom alla dessa sporter stod en förening där människor med ideella krafter som tog på sig ledarskap och arrangerade verksamheten för att vi skulle få röra på oss, lära oss något nytt, uppleva gemenskap och utveckla sportintresset. Det var ideella ledare som ledde verksamheten, hyrde lokal, sökte bidrag, annonserade och organiserade.
Jag var också med i elevrådet och droginformatör. Nu började jag leda, ta ansvar, dela med mig av kunskap och arrangera verksamhet.
Men 1987 var det år då mitt föreningsengagemang kom att blomma ut på riktigt. Jag och mina kompisar startade en Vi Unga-förening. Vi arrangerade egna läger, spelade volleyboll, målade graffiti på papper, ordnade aktiviteter för barn, började spela teater. Alla de här aktiviteterna organiserade vi själva. Vi tog initiativ, samarbetade kring idéerna, tog ansvar och lärde oss hur man organiserar.

Det första rikslägret då hundratals ungdomar från hela landet möttes var vi otroligt engagerade. Min förening deltog i både volleyboll-riksmästerskapet och tävlade i teater. Dessutom var min kusin och jag ombud på riksstämman/riksårsmötet. Jag minns en omröstning. Det handlade om huruvida distrikten skulle få skicka en eller två personer på en speciell kurs. De andra från vårt distrikt tyckte det skulle vara två stycken, medan min kusin och jag tyckte att det räckte med en person. Voteringen blev med en rösts övervikt för det förslag som jag och min kusin röstade för. Vi hade inte sagt vad vi tyckte på mötet, men vi hade röstat och våra röster hade spelat roll.
Eftersom ViUnga var en förening hade man som medlem rätt att skriva olika förslag till årsmötet, sk motioner. Vi hade ett miljöengagemang i min förening och jag minns att min bror skrev en motion till distriktsstämman om att Vi Unga skulle bojkotta ICA för att ICA sålde PET-flaskor och de var inte lika miljövänliga som glasflaskor. Distriktsstämmans ombud gillade motionen och den bifölls. Det blev till och med ett referat i tidningen. ICA:s ledning såg det referatet och tog kontakt med mig som då var distriktsordförande. ICA ville komma och prata med oss och berätta mer om sin övriga miljöverksamhet. Vårt engagemang sträckte sig alltså utanför föreningen ut i samhället.
När jag sedan var förbundsordförande för Vi Unga använde jag mitt ledarskap åt att lyfta fram andra, som fick säga sin åsikt, framföra sin ståndpunkt och därmed växa.
Jag lärde mig väldigt mycket på att vara engagerad. Jag har med mig kunskaperna när jag idag driver mitt företag och när jag är aktiv politiskt. Om ekonomi, budgetar, vad man ska använda medlemsavgifterna till, om förenings- och mötesteknik, vanan att tala inför folk, önskan att få fler att engagera sig, att organisera, planera och arrangera, hur man kan påverka. Någon har sagt att föreningsengagemang är en bra demokratiskola och att engagemanget under ungdomsåren lade grunden för att kunna och vilja ta ledarroller och styrelseuppdrag som vuxen.
För någon kan ungdomsengagemanget innebära resor i landet och utomlands. De allra flesta som är engagerade i ungdomsåren vittnar om att man har fått lära känna nya personer, någon har hittat kärleken. För oss i Centerpartiet betyder ungdomsförbundet väldigt mycket i valrörelsen genom de debatter och diskussioner de deltar i med unga runtom på skolorna.
Enligt Ungdomsstyrelsen vill 39 % av unga påverka beslut i den kommun de bor. Det kan man göra genom att gå med i ett politiskt ungdomsförbund, genom att besöka öppna möten - som jag till exempel arrangerar i Bromma - kontakta en politiker, gå med i en intresseförening, genom att opinionsbilda i sociala medier, genom att skriva förslag eller som idag, delta i Ungdomsparlamentet genom att diskutera förslag som kan förbättra Stockholm. Mina tips till er här idag är:

-          Säg vad du tycker. Förklara varför. Om du säger vad du tycker – även om någon annan redan har sagt det – kan du påverka fler att tycka som du. När klubban har fallit är det försent att påverka, så passa på medan det är möjligt att framföra sin åsikt.

-          Ställ frågor när du inte förstår vad någon menar. Det hjälper dig att förstå bättre och den andra att bli tydligare i sin argumentation.

-          Rösta så det känns bra i magen, så att du med stolthet kan se din mormor och dina barnbarn i ögonen.

-          Respektera varandra som personer, även om ni har olika ståndpunkter. Be motståndaren utveckla vad han/hon tycker. Tala emot när du inte håller med, men glöm inte att var och en har lika människovärde. Försök skilja på sak och person när ni debatterar.

Varmt lycka till så ses några av oss på Ungdomsparlamentet den 6 december. Tack.

Etiketter: , , , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter