Maltesholmsskolans lärare lär av varandra
Igår hade jag
möjligheten att göra ett studiebesök på Maltesholmsskolan som är en kommunal F-6-skola
inkl grundsärskola i Hässelby strand. Skolan har funnits sedan
1958.
Skolledarna Bodil
Torelm och Eva Gustafsson berättar om de
resultatdialoger som man har haft på skolan varje termin. Alla lärare som undervisar
en klass samlas till möte med skolledningen och
går igenom varje elevs resultat i varje ämne. Man noterar åtgärdsprogram och om
eleven har eller har behov av särskilt stöd, tex studiehandledning. Eftersom man
använder LUS, läsutvecklingsschemat är det lätt att följa varje elevs
läsinlärning. Redan i årskurs 1 följs kunskaperna upp. Om inte eleven har nått
den punkt som förväntas sätts en specialpedagog in i ett program som kallas
tidig intensiv läsning med eleven. Detta för att man vet att läsförmågan är
en av nycklarna till inlärning. För de barn som inte lärt sig läsa under första
klass skriver lärarna ett åtgärdsprogram med barn och vårdnadshavare. Detta ska
gälla över sommaren och kan innefatta tex biblioteksbesök eller att föräldrarna
läser högt för barnet en stund varje dag.
Jag var särskilt
nyfiken på det projekt som skolan har deltagit i, Prio Stockholm. Bodil och Eva
berättade för mig om det arbete som McKinsey har genomfört på skolan. Det syftar
till att se över lärarnas arbetstid. Allt började med att lärarna fick göra
tidsloggar under några veckor. Syftet var att mäta vad lärarna använder sin tid till. Därefter var det dags att fokusera på vad
som skulle förändras. Lärarnas arbetslagstid började avsättas till gemensam
undervisningsplanering. Tillsammans planerar man lektioner och undervisning som
ska leda till kunskapsinhämtning och högre måluppfyllelse. Denna ska sedan
utvärderas av lärargruppen för att kunna revidera planeringen och spara den till
ett annat år. Istället för att diskutera organisatoriska saker blir
det didaktiska diskussioner, som lärarna ju utbildat sig till. De mer praktiska
frågorna avhandlas istället på sk "tavelmöten" då lärarna samlas med en
mötesledare framför en tavla med diverse punkter som ska arbetsfördelas eller
beslutas om. De frågor som kräver längre diskussioner parkeras för att
diskuteras på ett senare möte.
Den tredje delen i
arbetssättet handlar om att öppna sina klassrum för varandra. Genom att
observera varandra, men också bli observerade, kan lärarna ta guldkornen från
varandra och även ta del av varandras kompetenser när det handlar om till
exempel bemötande av en viss elev, hur en instruktion faller ut eller hur ett
visst lektionsupplägg fungerar. Detta kallas coachning och det är något som
lärarna på Maltesholmsskolan gillar.
Vi pratade också en
del om dokumentation. Det är mycket dokumentation som framför allt hopar sig
runt utvecklingssamtalstiderna. Att hitta rutiner och arbetssätt som gör att
lärarna sprider ut dokumentationen över året är prioriterat. Men också att
lärare kan samverka så att tex en undervisar och den andre dokumenterar
resultaten under tiden. Detta kräver dock en ny syn på lärarnas arbetstid, menar
jag. Men samverkan kring planering och undervisning, samt kollegialt lärande är
framtidens melodi när det gäller läraryrket, tror jag. Och tänk så mycket
roligare yrkesutövandet blir när lärarna får samarbeta.
Etiketter: arbetstid, hässelby, lärare, maltesholmsskolan, måluppfyllelse, skola
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Hem