torsdag 14 februari 2013

Hellre mer formativ bedömning än betyg i åk 3

Moderaterna deklarerar idag på DN debatt att de vill införa betyg från årskurs 3. Det är helt fel väg att gå för att höja resultaten i skolan, menar jag. Det är viktigare att lärarna får möjlighet att tillämpa den formativa bedömningen där man i relation till kunskapskraven förklarar vad och hur eleverna ska göra för att nå nästa nivå av kunskap och kvalitet, i stället för att lägga till ytterligare ett summativt bedömningsmoment.

Jag skrev i höstas på Newsmill om varför jag inte vill se betyg i årskurs 4. Nu måste vi låta reformerna verka. Våra duktiga lärare och rektorer behöver få tid till att förbättra kvaliteten i undervisningen, inte fler pålagor. Givetvis har elever och föräldrar rätt till att veta hur barnet ligger till i ämnena - och vad som ska göras för att nå nästa nivå. I Alliansens Sverige ska ingen halka efter, men ingen ska heller stoppas, utan var och en ska kunna nå sin fulla potential. Efter detta utspel känns det ännu bättre att veta att Annie Lööf och Ulrika Carlsson ger sig ut på skolresan för att leta efter svaret på hur kunskap och kreativitet, i samklang med aktuell forskning och med hjälp av IKT kan göra att våra kära elever når målen med stöttning av sina professionella och engagerade lärare och rektorer.

Etiketter: , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

<< Hem

Design: Denna blogg är skapad av Daniel Runvik | Foto: Christina Bodelsdotter